Hårde landinger...

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Henrik Olsen, 23/2/14.

  1. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Jeg sad og så på vejret i NYC da vi skal derover i næste weekend.

    Så faldt jeg over denne video - via et link (lang historie).



    Pæn hård landing og vinger de hopper godt på vejen ned - og godt det ikke var støddæmperne i min bil der skulle udsættes for den landing...

    Har I selv prøvet nogle hårde landinger?

    Jeg husker specielt en i cross wind hvor jeg i "short final" ud af vinduet kunne se landingsbanen og tænkte der skal vi da ikke lande. Men det skulle vi....

    Anden "spændende" landing var i Hyderabad (den gamle lufthavn) hvor jeg var med en Lufthansa A340 og grundet længden på banen og noget med nogle "bakker" et sted så sagde kaptajnen at han ville lande med ekstra fart på så der kunne laves take off igen i tilfælde af at han satte hjulene for sent. Det var nok den hårdeste opbremsning jeg har prøvet og fra det tidspunkt har jeg haft respekt for hvordan sådan et flyboks kan stoppe hvis den skal :)

    Hilsen
    Henrik
     
  2. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Har da prøvet "et par stykker eller tre" den sidste var nok den mest kontante, jeg var med et af de sidste fly der fik lov til at lande under "Bodil" i CPH (fra OSL)! Kaptajnen (pilot flying) havde allerede inden landingen gjort opmærksom på at vi kunne forvente en "kontant" landing, og det var da mildt sagt. Vi kom vel (sådan føltes det ihvertfald) knap halvvejs ned af banen, det føltes ikke som om der var specielt meget kontrol over situationen (hvilket der selvfølgeli var) men vi nåede et punkt hvor piloten skulle vælge NED nu eller go arround, han valgte NED nu, hvilklet resulterede i at vi hoppede tre gange samtidig med at maskinen slingrede ned af banen værre end en svensker på vej til Helsingør færgen søndag morgen. Af de pax der ikke allerede var stået af i Oslo før vi kom afsted var det RET tydeligt hvem der ikke var så vant til at flyve - selv bliver jeg ikke "flyvesyg" men med en hysterisk kvinde bag mig og en mand ved siden af mig der sidder og brækker sig i posen, koncentrerede jeg mit fokus om ikke selv at blive dårlig :)

    OG til dem der så i ren lettelse over at være kommet levende ned begynder at PLABRE løs om hvor heldige vi var er min standard kommentar: " De to gutter der sidder oppe foran vil sandsynligvis også gerne hjem til familien efter arbejde, så vær du sikker på at de ikke gør noget de ikke føler de har 100% kontrol over i sidste ende"

    Derudover er det jo altid spændende at lande i Vagar på færørene, har tit haft den samme tanke som Henrik, hvis jeg ud af vinduet kan se landingsbanen i sin fulde længde, så må "fremad" nødvendigvis være direkte mod terminalbygningen - spændende- men ikke meget anderledes end man ofte oplever med Widerøes dygtige piloter på kortbanenettet i Norge, en enkelt gang har jeg været ude for en "go arround" i Sandnessjøen, hvor selv stewardessen lige rettede sig en enkelt gang op i sædet, da en stærk sidevinde "blæste" os af banen ganske få meter ude og i retning af terminalen (Dash8/100) i de få sekunder der går før man fornemmer at piloten skam HAR styr på tingene, kan man godt nok nå at tænke mange tanker..............................

    /Schwert
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  3. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Det er godt skrevet og jeg er helt enig i at man selv kan tænke meget på få sekunder men at de to oppe foran gør det er hver dag og de også gerne vil hjem sikkert. Så de tager nok en "go around" ekstra om nødvendigt.

    Når der snakkes om "go around" er mit højeste antal 3 stykker på forsøg på landing i London City i ret god tåge. Efter 3. forsøg måtte vi vende rundt og finde Gatwick i stedet :) noget med brændstof og at det ikke var sjovt ikke at kunne se landingsbanen der jo ligge omgivet af vand og tæt bebyggelse... Der siger man vel ikke "tøsedrenge" :)

    /Henrik
     
  4. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113

Del denne side