Har da prøvet "et par stykker eller tre" den sidste var nok den mest kontante, jeg var med et af de sidste fly der fik lov til at lande under "Bodil" i CPH (fra OSL)! Kaptajnen (pilot flying) havde allerede inden landingen gjort opmærksom på at vi kunne forvente en "kontant" landing, og det var da mildt sagt. Vi kom vel (sådan føltes det ihvertfald) knap halvvejs ned af banen, det føltes ikke som om der var specielt meget kontrol over situationen (hvilket der selvfølgeli var) men vi nåede et punkt hvor piloten skulle vælge NED nu eller go arround, han valgte NED nu, hvilklet resulterede i at vi hoppede tre gange samtidig med at maskinen slingrede ned af banen værre end en svensker på vej til Helsingør færgen søndag morgen. Af de pax der ikke allerede var stået af i Oslo før vi kom afsted var det RET tydeligt hvem der ikke var så vant til at flyve - selv bliver jeg ikke "flyvesyg" men med en hysterisk kvinde bag mig og en mand ved siden af mig der sidder og brækker sig i posen, koncentrerede jeg mit fokus om ikke selv at blive dårlig
OG til dem der så i ren lettelse over at være kommet levende ned begynder at PLABRE løs om hvor heldige vi var er min standard kommentar: " De to gutter der sidder oppe foran vil sandsynligvis også gerne hjem til familien efter arbejde, så vær du sikker på at de ikke gør noget de ikke føler de har 100% kontrol over i sidste ende"
Derudover er det jo altid spændende at lande i Vagar på færørene, har tit haft den samme tanke som Henrik, hvis jeg ud af vinduet kan se landingsbanen i sin fulde længde, så må "fremad" nødvendigvis være direkte mod terminalbygningen - spændende- men ikke meget anderledes end man ofte oplever med Widerøes dygtige piloter på kortbanenettet i Norge, en enkelt gang har jeg været ude for en "go arround" i Sandnessjøen, hvor selv stewardessen lige rettede sig en enkelt gang op i sædet, da en stærk sidevinde "blæste" os af banen ganske få meter ude og i retning af terminalen (Dash8/100) i de få sekunder der går før man fornemmer at piloten skam HAR styr på tingene, kan man godt nok nå at tænke mange tanker..............................
/Schwert
Click to expand...