Helsinki

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af Peter F., 14/5/23.

  1. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Næste fredag går det mod Helsinki, som jeg ikke har været i tidligere. Så her et åbent spørgsmål i det alvidende forum :)
    Hvad kan anbefales at se, besøge, opleve og - ikke mindst - spise, når man har en forlænget weekend til rådighed?
     
    Beaglen, T4L og Henry "Synes godt om dette"
  2. Bekgaard

    Bekgaard VIP medlem

    Beskeder:
    458
    "Synes godt om" modtaget:
    1,290
    Point:
    93
    Katedralen nede ved havnen, er et must.
    Hvis der er børn med, er der et badeland “Flamingo Spa” der er ret fedt.
    Der sejler også en del færger hver dag til Estland (Tallinn), hvor der er en ret interessant bymidte, og selvfølgeligt stedet hvor dannebrog ‘faldt fra himlen’ i 1219.

    Med hensyn til mad, har jeg ikke meget, andet end: prøv en pølsevogn. De har typisk et bredt udvalg af rensdyr burgere, elge pie osv. Vedhæftede billede er fra 2019, men du kan sikkert stadig finde noget lignende.
     

    Attached Files:

    Beaglen, Erwin Lansing, Nielspg og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. Rollercoaster

    Rollercoaster Aktivt medlem

    Beskeder:
    60
    "Synes godt om" modtaget:
    139
    Point:
    33
    Jeg var på Suomenlinna “sea fortress" i går https://www.suomenlinna.fi/en/

    Meget hyggeligt område at gå rundt i og relativt kort tur med færge :)
     
    Peter F. og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    En opfølgning på min tur sidste weekend til Helsinki. Bestemt et besøg værd, hvis ikke det er set før, specielt hvis man er interesseret i design og arkitektur, hvor finnerne har en tradition ikke ulig den danske.
    Oodi_Tuomas Uusheimo 2.jpeg.jpg
    Billedet her viser byens nye hovedbibliotek m.m., som ligger i et helt nyt byområde på flere hektar, som dog er i centrum, lige ved siden af hovedbanegården. Jeg undrede mig over, hvordan det kunne lade sig gøre at bygge så meget nyt og stort midt i byen, men så fandt jeg et gammelt bykort, hvor man kunne se, at der havde været en stor godsbanegård før. Spændende område.
    Udover den finsk ortodokse katedral ved havnen (tak @Bekgaard), så er et absolut must indenfor samme kategori Tempelpladsens Kirke, som er skåret ind i klippen og derfor ikke syner af meget udefra. En meget smuk oplevelse helt i tråd med finsk design tradition, hvor førnævnte katedral rækker tilbage mod den tid, hvor Finland var russisk. (Fun fact: Finland er faktisk et meget ungt land; fra 1917!).
    Et andet spændende sted at besøge er Suomenlinna (tak @Rollercoaster), også kaldet Sveaborg. Det er etableret da Finland var svensk, og siden udbygget under det russiske styre. Funktionen var som et fremskudt forsvarsværk, men i dag tjener det som et stort rekreativt område.
    Mad og drikke - Her har Helsinki det meste (som Kbh.). Et par steder kan fremhæves. Restaurant Savotta er finsk mad serveret i hyggelige rammer. Her er der både rensdyr og elg på menuen. Restaurant Pastis er en fransk bistro. Vi var ikke så sultne og spiste let men lækkert, - jeg var meget fristet af deres 4-retters menu plus winepairing (59+49€).
     
    klausbm, asf, T4L og 8 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side