Hidden cities / Throwaway billet

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af danielstrandby, 11/2/19.

  1. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg har et lidt længere spøgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med

    Jeg skal en tur til Riga sammen med min søde kæreste til maj, og jeg troede egentlig bookningen af flybilletterne skulle være rimelig lige til, men det har det vist sig ikke at være. Jeg kommer her med nogle informationer og overvejelser, og så håber jeg I kan hjælpe og/eller guide mig:
    • Turen er 15.-19. maj 2019
    • Af logistiske grunde vil vi gerne undgå at flyve sent om aftenen, og det udelukker altså Norwegians aftenflyvinger både frem og tilbage (jeg vil desuden foretrække at prøve AirBaltic)
    • Vi foretrækker at flyve hjem med BT139, som er AirBaltics direkte RIX-CPH med afgang 18:15 og ankomst 18:50. Dette er den bedste tid for os, og så flyver AirBaltic på denne afgang med en A220-300 (CS300), som jeg i meget høj grad håber på at prøve
    • Udrejsen skal gerne være eftermiddag / tidlig aften, så vi kan nå at være i skole det meste af eller hele dagen. Dermed er udrejse med AirBaltics afgange 14:30 eller 19:30 at foretrække.
    • Det er en gave, så jeg betaler, men jeg er studerende og små-nærig og jeg vil derfor gå rimelig langt for at spare penge
    Med alle disse præferencer, så burde det jo egentlig være nemt nok at vælge, men mit problem er, at hvis vi skal købe denne tur på klassisk vis med disse afgange, så koster det 1.600 kroner pr. mand.
    Screenshot 2019-02-11 at 20.01.08.png
    Det er jeg selvsagt ikke helt tilfreds med at give for returbilletter til Riga, så jeg er gået på opdagelse. Normalt ville jeg prøve med nogle forcerede mellemlandinger, men grundet lidt tidspres på datoerne og at jeg rejser sammen med min kæreste, så er det ikke som sådan noget der er tiltalende. Tilgengæld har jeg fundet en anden mulighed, nemlig at booke rejsen som en tur mellem København og Kiev på udturen, men med et stop i Riga, hvor vi så ikke ville tage den anden del af rejsen.
    Screenshot 2019-02-11 at 20.08.37.png Screenshot 2019-02-11 at 20.08.44.png Det sparer mig 2 x 700 kroner, og er altså noget jeg er meget interesseret i.
    Problemet er, at jeg er bange for returrejsen (RIX-CPH) vil blive aflyst, hvis vi ikke flyver RIX-KBP. Jeg tænker det ville være tilfældet hvis det var en normal tur-retur-rejse, men eftersom det er multi city, så ved jeg ikke om det samme gælder. Ydermere, så kan rejsen ikke bookes på AirBaltics egen hjemmeside (jeg kan i hvert fald ikke finde ud af det), så det vil i stedet være hos en OTA (CheapOair). Jeg ved ikke om det vil gerne nogen forskel. Jeg har ikke noget forhold til AirBaltic, så jeg har ikke noget problem med de ser sig sure på mig, da de ikke har status eller miles at tage fra mig.
    Mit spørgsmål er altså, om I tænker det vil være nogenlunde safe at booke den billigere mulighed.

    PS: Al den indledende information er blot så I kan selv kan sætte jer ind I det, hvis det lyster
     
    Beaglen, PENSIONISTEN, asf og 2 andre "Synes godt om" dette.
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Kreativt, men den går nok ikke...
     
    THammer, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  3. clager

    clager Platinum VIP medlem

    Beskeder:
    1,716
    "Synes godt om" modtaget:
    5,864
    Point:
    113
  4. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    EU reglen er at hvert ben er en selvstændig rejse, det vil sige de kan ikke slette din retur rejse, fordi du skipper noget af den,

    Jeg linkede til reglen for noget tid siden i et lignende spørgsmål hvor det var TAP.

    Så lovmæssigt kan de ikke nægte dig at komme hjem, hvad de så kan gøre efterfølgende jf. COC skal jeg ikke gør mig klog på.

    Med link og rettelse:
    Udrejse og hjemrejse skal ses som 2 selvstændige billetter, altså ikke “ben”.
    https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_da.htm
     
    Senest redigeret: 11/2/19
    Beaglen, danielstrandby, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  6. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Beaglen, danielstrandby, Nielspg og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Vi kan jo diskutere reglerne herinde og sagtens blive enige om, at du har ret til at rejse hjem. Men det nytter jo ikke meget, hvis personalet i lufthavnen i Riga nægter dig at komme på flyet.

    Hvis du derfor forventer en rimelig risiko for at blive afvist, skal du nok tage dine forholdsregler:
    • Efter du er ankommet til Letland: Aktivt fortælle selskabet, at du skal bruge returrejsen fra Riga til København (så billetten skal ikke annulleres). Det har jeg tidligere gjort hos SAS uden problemer.
    • Tjekke din booking i Riga dagen før, du skal rejse hjem (blot for at sikre dig, at der ikke er problemer)
    • Hvis du forudser problemer: Komme tidligt til lufthavnen (så du har tid til at overbevise personalet)
    • Hvis der er nogle problemer ved check-in, straks bede om at tale med chefen (den stakkels medarbejder ved skranken kan jo ikke gøre noget)
    • Om nødvendigt have lidt dokumentation på engelsk, som du kan fremvise
     
    CHIP, Beaglen, SebastianBruun og 4 andre "Synes godt om" dette.
  8. Perdan

    Perdan Skribent

    Beskeder:
    747
    "Synes godt om" modtaget:
    2,242
    Point:
    93
    Daniel, du mangler at nævne en ting i dine forudsætninger. Fredag den 17 maj er St. Bededag i Danmark, hvorfor mange laver en weekendtur og sparer en feriedag. Jeg er selv med i en gruppe, som arrangerer en tur til Krakow fra den 16 til 19 maj, men her koster billetterne over 2000 kr. med Norwegian og endnu mere med SAS. Alternativet er at flyve ud den 15. maj og hjem den 20 maj, hvor man har kunnet få billetter til det halve med en kombination af Norwegian og SAS. Hvis man rejser weekenden før eller efter, så er prisen også nede på det halve. Så hvis det ikke er for at spare en feriedag, vil jeg foreslå, at I finder en weekend før eller efter.
     
    Beaglen, danielstrandby, PENSIONISTEN og 6 andre "Synes godt om" dette.
  9. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg er i tvivl om hvordan det skal forstås. På siden du linker til står der:
    Er du sikker i din sag, når du siger, at jeg lovmæssigt har krav på hjemrejsen? Jeg har jo taget dele af udrejsen, men ikke den hele. Jeg er udmærket klar over, at der er forskel på hvad jeg har ret til og hvad de rent faktisk foretager sig, men jeg vil bare være sikker på jeg har loven på min side.
    Edit: Men i øvrigt mange tak, det var præcis sådan et svar jeg havde brug for
     
    Bekgaard og Beaglen "Synes godt om" dette.
  10. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Tak, @Henry, yderst brugbart.
     
    Bekgaard og Beaglen "Synes godt om" dette.
  11. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg kan sagtens se dine overvejelser, men det er netop for at spare en feriedag, at det er denne weekend rejsen er planlagt.
    Udrejsen d. 15. maj er netop ikke et problem prismæssigt, men det er hjemrejsen om søndagen der er dyr. Hvorfor den er billigere når man booker den som multicity kan jeg ikke helt gennemskue. Jeg har en rimelig god forståelse for hvordan flyselskaberne prissætter billettterne, men jeg kan ikke forstå hvordan udrejsen påvirker prisen på hjemrejsen i så høj grad, når nu hele hjemrejsen er præcis den samme.
     
    Bekgaard, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  12. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Ifølge ITA Matrix er det en CPH-IEV roundtrip fare du ender på. Jeg forstår ikke helt, hvorfor den tillader routing RIX-CPH på den o_O

    cphiev.png

    Edit: Bliver IEV-RIX måske en surface sector?

    Edit 2: Fra fare rules: "UNLIMITED TRANSFERS PERMITTED. - SURFACE AT FARE BREAK
    AND EMBEDDED SECTORS PERMITTED" dvs. IEV-RIX er en embedded surface sector :)
     
    Senest redigeret: 12/2/19
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  13. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Og længere nede i fare rules:

    Så det kommer lidt an på hvordan man læser det. Umiddelbart skulle man synes at du godt kunne bruge returen selv om du skipper RIX-IEV. Men man kan også tolke det som at du skal bruge alle segmenter fra outbound for at den regel gælder.

    Ved ikke om jeg ville turde—jeg ville i så fald nok forvente at jeg ikke kunne komme med på returen.
     
    Bekgaard, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  14. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg er glad for jeg ikke er den eneste der finder det hele tvetydigt.

    @banditten, har du mulighed for at vise mig præcis hvor det er du læser det du skriver om, at hvert ben er selvstændigt? Kan ikke finde det i linket du har vedlagt.
     
    Bekgaard, Beaglen og Henry "Synes godt om dette"
  15. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Tjaeh. Hvis man køber en rejse med stopover, og ikke flyver videre, så er der reelt tale om en ændring af billetten, hvilket ofte ikke er tilladt at gøre gratis. For at flyselskabet får dette gebyr tilbage, tager man resten af billetten som gebyr.

    Dette er selvfølgelig intet jeg kan bevise, det er udelukkende min egen holdning
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.
  16. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Ja det er en ret interessant dom. Og heldigt at jeg kan læse og forstå det tyske (og juridiske) sprog i den her sammenhæng :) Retten siger, at Lufthansas transportbetingelser overordnet set var gældende for rejsen, men sagen afvises bl.a. fordi den regneregel, Lufthansa anvendte for at kunne beregne den manglende udnyttelse af det sidste "ben", ikke var tydelig / transparent nok og derfor kunne der ikke støttes ret på den. Jeg er spændt på at se, hvad den her sag ender med. Potentielt kunne den godt nå hele vejen til EU-domstolen.

    @danielstrandby: Hvis du booker billetterne via OTA, skal du lige læse de gældende vilkår og betingelser igennem for købet. Selv ville jeg foretrække at booke direkte hos flyselskabet, for så er det "kun" dem, jeg skal slås med, hvis noget går galt. Og hvis du ender med at booke direkte hos flyselskabet, så nærlæs også her de gældende vilkår og betingelser igennem. Især reglerne omkring "Hidden city", hvis de altså forefindes. Og følg også meget gerne @Henry s gode råd.
     
    Kenneth K, danielstrandby, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  17. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
  18. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    @danielstrandby det står i en grå boks på linket med udråbstegnet.

    Grunden til det står sådan er det er “ny tolkning”, da jeg smed linket ind i tråden om TAP, derfor jeg kunne huske det, var det helt nyt, derfor den står med udråb selvom det nu er en gammel nyhed.

    Fra linket:
    “Din udrejse og din hjemrejse betragtes altid som to selvstændige flyrejser, selvom du har booket dem i én bestilling. I nogle tilfælde er det flyselskab, som varetager flyvningen (også kaldet det transporterende luftfartsselskab), ikke det samme som det selskab, du har købt billetten hos. Hvis der opstår problemer, er det kun det selskab, der varetager flyvningen, der kan holdes ansvarligt.”

    Så de kan ikke slette din hjemrejse, om de prøver en “Lufthansa” er en anden sag, når du køber en billet acceptere du jo derse COC, men som jeg forstår Dansk erstatningslovgivning så kan man kun dømmes til at betale det som reelt er “tabt”, så de vil nok få svært ved at overbevise nogen om de har mistet penge, men igen @Beaglen er jurist, jeg læser bare om præcedens og hav man nu ellers kan finde med google

    Fra forbruger Europa:
    Din hjemrejsebillet skal i udgangspunktet kunne bruges, selvom du ikke benyttede udrejsebilletten ifølge dansk ret.

    https://www.forbrugereuropa.dk/faq/faa-svar/flyrejser/annullere-hjemrejsebillet/


    Der er også en spansk dom hvor et selskab er blevet afvist, men da der er tale COC altså aftaleloven, så er denne jo forskellige fra land til land, det er det Lufthansa jo forsøger med altså aftaleloven i Tyskland.
     
    Beaglen, Bekgaard og Henry "Synes godt om dette"
  19. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    Jeg valgte at skrive direkte til Air Baltic, både for at prøve at få afklaring, men også for at have noget bevismateriale, hvis de afviser mig boarding eller prøver at sagsøge mig eller whatever. Jeg formulerede selvfølgelig spørgsmålet, så det ikke lød som en bevidst hidden city, men med præcis samme principper.
    Jeg har netop fået svar, og det er egentlig mere afklaring end jeg havde forventet
    Screenshot 2019-02-13 at 11.12.32.png
    Dermed er jeg ikke i tvivl om, at jeg har alle rettigheder på min side, og jeg føler jeg har taget de forholdsregler jeg behøver inden jeg booker disse billetter. Jeg håber også det er et svar I andre kan benytte jer af eller drage inspiration fra.

    Igen, tusinde tak for alle jeres svar i denne tråd. Jeg er glad for jeg ikke er den eneste der fandt det kringlet.
     
    Nielspg, Beaglen, jespersm og 8 andre "Synes godt om" dette.
  20. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Tillykke med resultatet - og god tur til Riga.
     
    danielstrandby, Ulrik og Bekgaard "Synes godt om dette"

Del denne side