Som et lille efterskrift på denne rapport...
Hjemturen skulle egentlig have gået af ruten Boston-Montreal-London-København, og således ikke have været med Dreamliner på den transatlantiske strækning (her benyttes B777-300). Men som tidligere nævnt gjorde held i uheld at det i stedet blev til endnu en tur med Dreamlineren fra Toronto til København.
Første del af turen fra Boston til Montreal blev fløjet med en lille CRJ-200 maskine med kun Economy class. På grund af uvejr blev afgangen dog forsinket i omkring halvanden time, hvilket er ret lang tid at sidde inden i sådan et lille fly. Det havde dog ikke været meget bedre at sidde inde i terminalen da Air Canada benytter en lille særskilt afdeling af terminal B med kun 3 gates hvor alle deres fly til Canada afgår fra, så pladsen her er ret begrænset. Eneste servering ombord var et par glas vand og en lille snack, men turen skulle også kun have varet cirka 45 minutter så det var for så vidt okay og vejret kan man jo ikke laste Air Canada for.
Da vi så endelig ankom til Montreal var flyet til London allerede fløjet. I gaten blev vi mødt af personale fra Air Canada som fortalte at vi skulle gå ned og samle vores bagage op og herefter gå til "Connections desk". Min bagage dukkede dog aldrig op, så jeg gik selvfølgelig til servicedesk'en for håndtering af bagage for at høre hvor den blev af. Efter nogen tid fik de lokaliseret min kuffert og den kom ud sammen med Odd size baggage. Herefter skulle jeg så igennem toldkontrollen før jeg nåede frem til Connections desk. Her var jeg blevet booket om til et fly til Frankfurt og derfra videre til København. Men da jeg nåede frem var der kun omkring 25 minutter til afgang mod Frankfurt, så det fly nåede jeg heller ikke.
Uden nogen diskussion fik jeg derfor udleveret endnu et nyt sæt boardingkort og vouchers til overnatning og bespisning på det lokale Sheraton hotel i lufthavnen. Det tog nok ca. en time for kvinden bag skranken at få det hele på plads men så var alt også i orden. Jeg har ikke engang haft behov for at skulle retro-registrere bonuspoint hos SAS, det gik helt af sig selv som om intet var hændt. Hele vejen igennem havde hun godt humør på selvom klokken nu var 22.00 og hun havde haft massevis af andre passagerer som skulle bookes om, og det hjalp givetvis også på mit humør og min oplevelse af situationen. Så et stort plus for det! Sheraton hotellet var ganske fint, men der var dog to ting som gav lidt minus i karakterbogen. Servicen i restauranten var lidt, hvad skal man sige, ligegyldig. Måske den franske mentalitet, jeg ved det ikke... Dernæst kunne jeg godt have undværet at bo på et lufthavnshotel der ligger så tæt ved lufthavnen at flyene passerer lige direkte hen over hotellet ved start og landing. Det betød at der først var nattero efter midnat.
Med det nye sæt boardingkort kunne jeg så næste eftermiddag flyve først fra Montreal til Toronto og derfra så tage turen med Dreamlineren tilbage til København. Servicen var helt som den havde været på udturen men menukortet dog lidt anderledes. På denne rute er menukortet trykt på både engelsk, fransk og dansk! En lille finesse er at man inden afgang også får udleveret et kort (også på dansk) hvorpå man kan bestille det man gerne vil spise til morgenmad. Man kunne også markere om man gerne ville vækkes tidligere eller først når de serverer morgenmaden.
View attachment 3051
Så efter et par timers søvn (flyvetiden var ca. 7½ time) kunne jeg vågne op til dette morgenbord:
View attachment 3052
Morgenmaden blev serveret ca. 5 kvarter inden landing, så kort efter det kunne jeg forlade flyet i Kastrup, mæt og ret godt tilfreds med den service jeg havde fået undervejs. Selvom turen hjem var blevet forlænget med 22 timer, og der således var en dag mindre til at justere hovedet til dansk tid inden hverdagen igen bankede på, følte jeg mig ikke skuffet. Thank you Air Canada / Merci à Air Canada.
Click to expand...