Hejsa Ifm. en rejse hjem fra Oslo i d. 23 maj, blive flyet aflyst, og vi (4 personer) blev ombooket til et andet fly senere på aften. Da hjemkomst er mere end 2 timer har vi ret til 4 x 250 euro så vidt jeg kan se. Nu sidder jeg på SAS og taster løs, og til sidst kan man vælge om man vil have 250 euro udbetalt, eller 25.000 point eller 500 euro som SAS Voucher Vil blot spørge hvad er bedst i jeres øjne ? Tænker jo selv at både Point og SAS Vouchers reelt er omfattet af reglerne i betalingslovens § 96, hvorefter jeg kan kræve værdien på såkaldte ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester udbetalt. Det er jo en god forretning da vi så taler om ca. 15.000 kr. og ikke 7.500 kr. hvis jeg går kontant vejen nu. Kan være at jeg er helt skævt på den, og SAS skriver også at en SAS Voucher kun er gyldig i et år, og ej kan udbetales, men en ting er hvad SAS skriver en anden ting er hvad loven siger, og det kan de aldrig fravige fra tænker jeg...
Var du 2 timer forsinket? Det skal være mere end 3 timer senere ankomst før der er ret til kompensation. https://flypassager.dk/da/Flypassag...eder-ved-forsinket-fly#forsinkelse-ved-afgang
Det var 2 timer og 5 minutter ca. Men her er der tale om en aflysning og ikke en forsinkelse Jeg læser det som at ved forsinkelse så er det korrekt at det er 3 timer men ved aflysning er det 2 timer https://taenk.dk/forbrugerliv/rejse...-ret-til-hvis-flyet-er-aflyst-eller-forsinket
Mine korte overvejelser: Jeg er ikke jurist - men jeg gætter umiddelbart på, at hvis man kan vælge mellem at få udbetalt 250 euro eller en voucher på 500 euro, så kan man ikke bagefter komme og kræve 500 euro udbetalt på voucheren. 25.000 eurobonus point eller 500 euro? Så får du 50 point for en euro, hvilket giver en pris på 15 øre pr point. Nok ikke den bedste pris. Og jeg vil da også hellere have en voucher til at købe billetter for end bonus point. Du kan kun vælge de bonus rejser, der er frigivet. Men pengene kan du i princippet bruge på alle afgange. Har du et SAS premium Mastercard, så tæller 25.000 point godt med, når du skal op på et højere fly premium niveau. Det skulle i min optik være eneste grund til at bede om point.
Er ret sikker på at det tæller som forsinkelse https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#cancellation: "If your flight is cancelled, the airline must offer you, on a one off basis, a choice between: the reimbursement of your ticket and, if you have a connecting flight, a return flight to the airport of departure at the earliest opportunity re-routing to your final destination at the earliest opportunity or, re-routing at a later date at your convenience under comparable transport conditions, subject to the availability of seats. As soon as you have chosen one of these three options, you no longer have rights in relation to the other two options. However, the airline carrier may still have to provide compensation" Her træder så forsinkelse i kraft. Og det er vel ret beset også det mest rimelige. Og her er det 3 timer der er grænsen. Så med 2t5m er der ingen ret til kompensation. https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#delay
Af hensyn til SAS's nuværende situation ville jeg vælge kontanterne - hvis du har ret til det jævnfør tidligere kommentarer her i tråden. Personligt har jeg ikke lyst til at have et indestående/udestående med SAS hverken i form af vouchers eller point Just my opinion
Jeg er ikke helt enig: Point ser ud til at være svære at bruge - så dem vil jeg kun vælge, hvis jeg vil have en bonusrejse til en destination, hvor der altid er mange bonusbilletter. Voucher er noget helt andet. Jeg ville nok ikke vælge en voucher og så have den liggende i et år. Men hvis jeg regner med at kunne bruge den rimeligt hurtigt (eller vil give den som studentergave om en måneds tid), så kunne det da godt friste. Hvad er risikoen for, at SAS bukker under indenfor de næste 3 måneder?
Nu tager jeg jo udgangspunkt i min egen holdning. Jeg tror som sådan heller ikke at SAS bukker under de næste par måneder, men da jeg ikke ved hvornår jeg næste gang kan komme ud at flyve, ville kun en kontant udbetaling fungere for lige netop mig. En voucher vil formentlig fungere for dem, der har muligheden for at rejse ofte eller en gang i mellem. Desuden prøver jeg at samle alle mine point ét andet sted Sådan er vi alle forskellige, og jeg tror vel egentlig man skal gøre op med sig selv, hvad man regner med at kunne rejse indenfor et års tid.
Jeg mener altså ikke, at du har krav på kompensation, når du ikke er minimum 3 timer forsinket ved ankomst. Uanset om det er en reel forsinkelse eller en aflysning, der er årsagen.
Der er forskel i EU 261 i forhold til om det er en aflysning eller en forsinkelse. Hvis det er en aflysning er grænsen kun 2 timer for erstatning. Dog er erstatning reduceret med 50% frem til 4 timers. Det er i forhold til man vælger ombookning, og aflysning sker mindre end 7 dage før afgang. https://www.google.com/amp/s/europa...s/travel/passenger-rights/air/indexamp_da.htm
Jeg var 4timer forsinket til CPH og har bedt om vouchers - også for mit udlæg til mad i lufthavnen mens vi ventede. Gjorde brug af Voucher-dobbelt-op, der også gælder for ens "rimelige" udlæg til forplejning. Så venter i spænding på 4*250€ + 252 € for forplejning. SAS siger der går 6-8 uger, før de har behandlet mit krav... Men ville jo gerne kunne bruge vouchers her til sommer. Nogen der har erfaring med ventetiden?
Hej alle Vil bare lige sige at jeg fik anerkendt min klage, og har derfor fået en sas voucher på 4 x 250 EUR og dobbelt op = 2000 EUR fordi jeg valgte voucher Så knap 15.000 danske, og så var rejsen endda betalt med 70.000 Point + 1000 kr. i afgifter. Så det er da meget godt