Kreditkort og FX priser (i forhold til evt. optjening)

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af tbh, 7/4/18.

  1. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg hoppede selv på revolut kortet, da de havde en kampagne hvor det fysiske kort var gratis og tænkte i den forbindelse jeg ville sammenligne hvad jeg egentligt betalte for at betale på en tur til Sverige (gratis FX i valutamarkedets åbningstider og 0,5% udenfor med revolut, 1% med Ikano VISA, 2% med SEB).

    Jeg håbede vi kunne bruge denne tråd til at sammenligne danske kreditkort (& evt. udenlandske som danskere kan få) til forbrug i udlandet, og se hvor meget ekstra der bliver betalt for point og finde ud af hvad der bedst kan betale sig hvor.

    Jeg kom til følgende konklusioner:

    • Hverdage på tirdspunkter hvor valutamarkedet er åbent:
      • Det kostede ~2.2% mere at betale med SAS EuroBonus MC Premiu end Revolut kortet
      • Det kostede ~1,1% mere at betale med Ikano Visa end med revolut kortet
      • Dette er variabellt, da valutakursen svinger dagen igennem og du får den kurs på det tidspunkt
      • Pris per EB point i forhold til revolut = ~11 øre per point.
      • Pris per EB point i forhold til Ikano = ~6 øre per point
    • Weekend eller andre tidspunkter hvor valutamarkedet er lukket
      • ~1,65% dyrere med SAS EuroBonus Mastercard end revolut
      • ~1% dyrere med SAS EuroBonus Mastercard end Ikano vissakort
      • 0,6-0,7% dyrere med ikano visa end revolut.
      • Revolut havde konstant kurs over weekenden, ikano ændrede sig ~0,1% fra lørdag til søndag
      • Pris per EB point i forhold til revolut = ~8 øre per point.
      • Pris per EB point i forhold til Ikano = ~5 øre per point

    *EB point optjening regnet ud fra 20point/100kr, som MC premium giver ved betaling i anden valuta end DKK.

    Umiddelbart giver det et klart billed af at det giver rigtig god mening at bruge revolutkortet, desværre var det bare utrolig få steder det lykkedes mig at bruge det. Det virker åbenbart ikke på selfservice tankstationer, og siger bare at pinkoden er forkert og det har muligvis blokeret koden, for efterføgende har jeg fået samme besked på et hotel og i et supermarked, men har brugt det på en tankstation. Det var dog inde i butikken og muligvis contactless.
     
    Senest redigeret: 7/4/18
    SophieHendriksen, RasmusH, MortenS og 7 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,824
    Point:
    113
    Rigtig fin og brugbar oversigt. Mange tak.

    Jeg gætter på, du har regnet på et MastercardPremium, som giver 20 point pr. 100 kroner brugt. Med et alm. Mastercard, er prisen reelt 33% højere

    Hvis tallene fra dette eksempel generelt gælder for alle køb i udlandet, så er min foreløbige konklusion:
    • Vi betaler for eurobonus pointene - og reelt mindst lige så meget, som de er værd.
    • Det er stadigvæk dyrere at købe ekstra point på SAS hjemmeside (her koster de 20 øre pr point).
    • Hvis man er afhængig af pointene for at komme op på er bestemt fly-premium niveau, skal fordelene ved dette tages med i beregningen
     
    Thorbjoern, isolCBflyer, Christianbp17 og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Godt fanget, jeg har tilføjet en note :)

    Generelt enig i dine konklusioner.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  4. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Hej,

    Rigtig godt indlæg, jeg var selv meget skeptisk over for Revolut da jeg først hørte om det, men efter jeg er begyndt at bruge det er jeg en stor fan.

    De ekstra 0,5% i weekenden, kan man delvist komme uden om ved at have en saldo i den valuta man bruger mest på kortet - jeg velkser altid alle top-ups til Euro med det samme (naturligivs kun man-fre), medmindre selvfølglig man ved man skal bruge en anden valuta.

    Huske at man kan tanke sin Revout konto, med SAS Mastercard, det giver point ligesom alle andre køb i danske kroner. De tog gebyr før, men det er fjernt efter 1/1-18.

    Så vidt jeg kan gennemskue tæller Revolut (ligesom Lunarway, Roger og TransferWire) mod "loftet for kontanthævninger" på SAS MC, som virker til at være 3000 kr. pr. dag / 15.000 pr. løbende 30 dage.

    Hvis man er lidt fræk, kan man se de 15.000 kr. pr. måned som 2.250 "gratis point" pr. måned, hvis man søgre for at uddnyte loftet helt (via Roger, Lunarway, Revolut osv..., hvor man kan "bruge" de 15.000 kr, uden faktisk at bruge nogle penge). Det er naturglivs forudsat at man ikke har brug for at hæve kontanter på SAS MC-kortet, men det kunne jeg ikke forstille mig der er nogle der læser denne tråd der kunne finde på.

    En anden mulighed for billig valuta er at få et MasterCard Debit fra TransferWise. Det er ikke helt ligeså atraktivt som Revolut, da de tager et gebyr for at veksle valuta (0,7% ser det ud til), og stadig har gegyr for topup fra kreditkort (1% - burde det ikke være slut efter de nye eu regler?), topup fra debitkort er gratis.

    Jeg sider pt. i Sofia, som er lidt et betalingskort uland (ingen gang billet salgetet på banegården tager kort!), og havde derfor brug for at hæve nogle penge.

    Revoluts kurs er 3,8715 (fordi det er weekend)
    SAS MC app siger at kursen er 3,810 uden valutagebyr / 3,876 med valutagebyr.
    TransferWise trank mig 383,40 kr for at hæve 100 LEV.
     
    tbh, Henry, Christianbp17 og 1 anden person "Synes godt om dette".
  5. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Fremragende indlæg.

    Ift dit kort kan du i appen ændre pinkode og dermed genåbne - hvis jeg husker ret.
    Nogle gange kan debetkort på tankstationer give problemer, i sær hvis saldoen på kortet er under 750kr som mig bekendt er det højeste beløb du kan risikere de reserverer i dk. Ved dog ikke noget specifikt om det i Sverige.
     
    tbh og Henry "Synes godt om" dette.
  6. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Tak for tip, desværre skal supporten kontaktes, men det er jeg gået i gang med nu.
    Til info var der 1000+ DKK på kortet og tankstationen prøvede at reservere 1000 SEK.
     
    MortenS og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side