Lounge Adgang

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af ALEG, 7/5/23.

  1. ALEG

    ALEG Nyt medlem

    Beskeder:
    2
    "Synes godt om" modtaget:
    2
    Point:
    3
    hej,

    jeg håber at kunne få lidt guidance her fra alle jer rejsekyndige.

    Jeg vil gerne have adgang til lounges uden at betale en 5-10 gange om året. Hvordan gør man dette billigst?
    Det er helt fint hvis det er Mastercard og inkluderer noget rejseforsikring el. lign.

    Ser frem til at høre jeres erfaringer.

    vh Alexander
     
    PENSIONISTEN og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Det afhænger jo i høj grad af, hvilke lufthavne, du forventer at bruge. Kan du fortælle lidt om, hvor i verden, du gerne vil have adgang til lounge?
     
    PENSIONISTEN og Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. ALEG

    ALEG Nyt medlem

    Beskeder:
    2
    "Synes godt om" modtaget:
    2
    Point:
    3
    primært indenfor EU:)
     
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Når du vil have adgang til lounge i forskellige lufthavne, så er der i princippet 3 forskellige måder, du kan sikre dig muligheden for at komme ind:
    1. Rejse på en billet, der giver adgang til lounge (typisk business) eller have så mange rejser, at du har så høj en status i flyselskabets loyalitetsprogram, at du får adgang til lounge.
    2. Betale ved indgangen
    3. Være medlem hos nogle af de store selskaber, der giver adgang til lounge. Såvidt jeg ved, er det "Priority Pass" og "Lounge Key"
    De forskellige pengeinstitutter tilbyder de helt dyre mastercard, hvor der er adgang med enten "Priority Pass" eller "Lounge Key". Men disse løsninger er forskellige fra pengeinstitut til pengeinstitut.

    Hvilken løsning, du skal vælge afhænger i høj grad af dit gemyt og hvordan du prioriterer. Og så er det også det lidt kildne spørgsmål: Rejser du alene, rejser du med kolleger (som har lounge adgang) eller rejser du med din famile, som også skal med ind i loungen? Alt sammen har jo betydning for den løsning, du skal vælge.

    Mine kommentarer er:
    1. Det er min opfattelse, at du ikke rejser på en flybillet, der giver lounge adgang. Og så gætter jeg på, at du heller ikke får adgang via flyselskabets loyalitetsprogram.
    2. Betaling ved indgangen er den nemme løsning. Og med 5 gange om året er det måske også den billigste løsning. Eksempelvis koster det 199 kroner at komme ind i Carlsberg loungen i København. Det samme koster SAS loungen i København, hvis du køber adgang on-line før din rejse.
    3. Priority Pass har forskellige abonnementer. Eksempelvis:
      1. 89 euro i abonnement + 30 euro for hvert besøg (du kan også tage en gæst med. Det koster også 30 euro)
      2. 289 euro i årsgebyr. Du får 10 gratis besøg. Alle besøg herudover koster 30 euro. Tager du en gæst med, så koster det også 30 euro.

    Med hensyn til bankens mastercard, så må du tjekke med din egen bank.

    Jeg er kunde hos Sydbank, hvor jeg kan få et Platinum Mastercard. Det har jeg nu ikke, men jeg kan se:
    • kortet koster 2.195 kroner om året
    • Kreditmax 40.000 kroner (hvilket betyder, at jeg skal kreditvurderes, før jeg kan få kortet)
    • Rejseforsikring (jeg har ikke nærlæst reglerne, så jeg kan ikke oplyse dig om detaljerne. Men under alle omstændigheder bør du sikre dig, at du har den ønskede dækning)
    • 5 gratis lounge besøg. Besøg her ud over koster 200 kr i danske lufthavne og 250 kroner i udlandet.
     
    michaeldk, asf, PENSIONISTEN og 6 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,404
    "Synes godt om" modtaget:
    12,823
    Point:
    113
    Blot en lille opfølgning:

    Jeg går ud fra, at dine overvejelser er for private rejser. For hvis det er rejser for firmaet, så vil det naturligvis give dig et kreditkort og betale din rejseforsikring. Det skal du jo ikke selv betale.

    Og så tilbage til kreditkortet. Det kort, du tænker over at få fat i giver dig princippet 3 produkter:
    • Et kreditkort med xx.xxx kroners kredit
    • En rejseforsikring
    • Adgang til lounge
    Du kan måske også sammenholde prisen på det kort din bank tilbyder med prisen på de 3 produkter hver for sig.

    Kreditkortet fås jo i mange forskellige versioner. Tjek, at det "dyre" kreditkort du kan få i din bank opfylder dine behov. Og så kan du jo sammenholde det med prisen på alternative kreditkort, som du kan få. Hvis du rejser med SAS og kan bruge EuroBonus point, kunne du jo overveje et EuroBonus Mastercard. Det billigste koster 415 kroner om året. Du optjener EuroBonus point - og får også en god klat point, når du får kortet. Læs mere her: SAS EuroBonus Mastercard, kreditkort med EuroBonus-point

    Jeg har det dyrere eurobonus mastercard. Men det giver kun mening, hvis du rejser rigtigt meget. Du kan læse mere om kortet her: Skal du opsige dit SAS EuroBonus Mastercard? - InsideFlyer DK

    Men markedet er svært at gennemskue. Eksempelvis tilbyder nogle benzinstationer jo også kort, som giver rabat på køb dér.

    Forsikringen: Jeg har en rejseforsiking knyttet til min indboforsikring. Den koster ca 775 kr om året. Tjek, hvad en årsrejseforsikring vil koste dig. Du skal specielt undersøge, at dækningen passer til dig.

    Lounge adgang: Ja, det koster naturligvis også. Igen vil det afhænge meget af, hvor mange gange, du skal have adgang i løbet af året.

    Et meget tænkt eksempel (hvor du kan indsætte dine egne tal).

    415 kroner for et kreditkort (SAS EuroBonus mastercard)
    - 480 kroner for værdien af optjente EuroBonus point (6.000 point, værdi 8 øre). Det svarer til et gns. forbrug på 5.000 kroner hver måned (alene på køb i danske kroner). Jeg ser bort fra kampagner og meroptjening ved køb i udenlandsk valuta. For at gøre det hele mere enkelt, sætter jeg omkostningen ved kortet til 0 kr - altså: årsgebyret tjenes hjem på de optjente eurobonus point.

    775 kr for rejseforsikring
    1.200 kr for lounge adgang (tænkt eksempel: 6 besøg á 200 kroner)

    Dette giver en samlet "pris" på knap 2.000 kroner.

    Hvis platinum kortet i min bank koster 2.200 kroner (og det har 5 gratis lounge besøg), så bliver den samlede omkostning 2.400 kroner (Jeg har forudsat 6 lounge besøg om året, så du skal jo betale for et lounge besøg, som jeg har sat til 200 kroner).

    Alt i alt bliver prisforskellen jo meget lille (400 kroner om året). Men tjek med dine egne tal.
     
    asf, PENSIONISTEN, Erwin Lansing og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Soren2402

    Soren2402 Medlem

    Beskeder:
    26
    "Synes godt om" modtaget:
    83
    Point:
    13
    Hvis du tør (jeg turde ikke) kan du hoppe på crypto.com
    https://crypto.com/eea/cards

    hvor du kan få kort som giver gratis adgang. Du skal investere 3500 euro i 6 måneder i deres cryptovaluta for at få fordelen.
     
    PENSIONISTEN, Erwin Lansing, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Nj4220

    Nj4220 EB Gold, Hilton Diamond, Emirates Gold

    Beskeder:
    1,555
    "Synes godt om" modtaget:
    4,490
    Point:
    113
    Jeg har benyttet mig af denne og har efterfølgende trukket pengene ud igen (i form af køb på det medfølgende VISA kort efter den 6 måneders hold periode)

    Har fortsat fri adgang til lounge, så kan bekræfte at det virker.
     

    Attached Files:

    michaeldk, Nielspg, Henry og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Abj

    Abj VIP medlem

    Beskeder:
    65
    "Synes godt om" modtaget:
    285
    Point:
    53
    Crypto.Com-tricket virker ikke længere. Det gratis LoungePass er blevet erstattet med et PriorityPass fra den 1. juni. Nu er der kun fire loungebesøg "per medlemsperiode". Det er lidt uklart, om det er pr. år, for på siden står der "Dit medlemskab fornys den 30. maj 2028". Så måske er der 4 gratis besøg mellem nu og 2028. Uanset hvad er det ærgerligt.

    Er der nogen, der har gode råd til, hvad man så skal gøre?

    Jeg har status hos både Star Alliance og OneWorld... men jeg flyver primært fra Aalborg, og SAS er nogle nærigrøve, når det kommer til tredjeparts lounges. Så jeg brugte min LoungeKey ret meget. Desværre kan jeg ikke se historikken i appen længere - den forsvandt, da Crypto.Com stoppede samarbejdet, men jeg vil gætte på, at det var omkring 25 besøg om året, betalt af LoungeKey.

    Det har været i Aalborg Lufthavn (de har virkelig en god lounge), europæiske lufthavne uden Star Alliance-lounge (nærigrøve SAS!) og også en del i Thailand/Vietnam/Malaysia, hvor mange ruter kun flyves af ikke-alliance-selskaber.

    Aalborg Lounge er et luksus god - men man kan jo bare ankomme lidt senere og drikke sin kaffe derhjemme. Så det er primært i Europa/Asien, det er rart med adgang til loungen

    Ud fra, hvad jeg kan finde frem til, er der følgende muligheder:

    1. Køb PriorityPass - Et medlemskab med fri gratis besøg koster 469 USD (det er billigst at købe i dollars). Det er over 3.200 kr., og det koster 35 dollars at have en gæst med. Det er godt nok ret dyrt.

    Før pandemien var der nogle tricks, som at betale i britiske pund, hvor det var cirka 20% billigere end USD/EUR, og man kunne samtidig gå via et link fra IHG eller MasterCard og få yderligere 20% rabat - men jeg kan ikke finde noget tilsvarende længere. De specielle tilbud er væk, og kortet er dyrere i pund nu sammenlignet med dollars.

    2. Få PriorityPass via en dansk bank. Det bedste jeg har kunne finde er VestJysk Bank der tager 1300 kr. og giver 8 gratis besøg. Hvis nogle kender et bedre tilbud, så må i rigtig gerne sige til. De fleste andre banker har væssenligt dårligere tilbud - min nuværende vil have 1999 kr, og giver 5 gratis besøg. (ja, PriorityPass kommer sammen med et "guld" eller "platinkort", men reeelt set er det jo bare et MasterCard med PriorityPass og noget rejse forskringen. Jeg har allerede en gratis rejse forsikring, så den del har ingen værdi, og jeg bruger pt. Curve + SAS kortet til alle køb, så har ikke noget at bruge et "platinkort" til der tager høje valutagebyrer og intet giver igen).

    3. Curve Card - Jeg har gratis Curve Metal, fordi jeg for nogle år siden investerede et lille beløb i Curve. Normalt koster det 15 EUR pr. måned. Curve er fantastisk af mange andre grunde, men det viser sig, at de også tilbyder LoungeKey. Desværre ingen gratis besøg, men 20 pund pr. besøg (for dig og gæster). Det er ikke superbilligt, men bedre end de 35 USD, der er standard. Du skal have ca. 18 besøg med Curve Cardet, før det betalte PriorityPass er en bedre deal... og det er under forudsætning af, at du aldrig har gæster med. Jo flere gange man har gæster med, desto bedre med Curve kortet.

    4. Drop SAS og gå over til KLM - SkyTeam er desværre den eneste alliance jeg ikke har status i. Delta Airlines er meget generøse med status challenge. Det kræver dog lige en længere tur på Business Class med et SkyTeam selskab, for at opnå "challenge"-målet. Perfekt, hvis man har sådan en tur planlagt, men det er ikke lige i min kalender pt.

    5. Flyt til tyskland og få et AMEX Platium kort... nok ikke realistisk, men fuck danmark et et Kreditkort Uland.

    Lige nu hælder jeg nok mest til at vælge Curve Kort. 469 dollars pr. år er mange penge. Det vil dog være irriterende at skulle til at gå og overveje om en lounge er pengene værd før hvert eneste besøg (og ofte vil svaret være nej, når man tænker rationelt), når man er vant til bare at gå ind hver gang, man havde ekstra tid i lufthavnen. Det gør hele rejseoplevelsen en smule mindre sjov. ...(ja og, jeg er fuldt klar over at vi er flere step over first world problems her).

    ... men mon ikke der er nogen, der kender nogle tricks? Er der en dansk bank, jeg ikke har tænkt på, der har et rigtig godt tilbud? Eller er der nogle internationale kreditkortudbydere, der gerne vil have danskere som kunder (Amex og DinerClub hader os åbenbart)? Eller måske findes der stadig nogle selskaber, der har særlige aftaler med PriorityPass, ligesom IHG havde i gamle dage?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  9. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    • 4 complimentary visits per calendar year for our Jade Green, and Royal Indigo cardholders.
    https://help.crypto.com/en/articles/7733288-priority-pass-airport-lounge-access
     
    Henry og Nj4220 "Synes godt om" dette.
  10. Molle

    Molle Aktivt medlem

    Beskeder:
    63
    "Synes godt om" modtaget:
    189
    Point:
    33
    Nordea tager 1500kr for deres Platinum som giver dig 10 x gratis adgang.
    De har også Nordea Black som giver ubegrænset adgang for dig samt en gæst, men det kræver så en invitation.
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  11. Magnus

    Magnus VIP medlem

    Beskeder:
    91
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Revolut kommer snart med et nyt niveau - Ultra. Det rygtes at det kommer til at indholde priority pass. Hvis du tilmelder dig nu (gratis) kan du skrive dig på en uforpligtende venteliste, hvis det skulle vise sig at være en god deal.
     
    Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side