Lufthansa med nyt priskoncept og flere gebyrer

Poster i 'NYHEDER' oprettet af Flemming Poulsen, 27/7/15.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Gebyrer i luftfarten bliver flere og flere. Lufthansa har netop offentliggjort et nyt priskoncept på Europa-flyvninger, som gælder fra 1. oktober 2015. De billigste billetter inkluderer nu ikke længere bagage eller sædereservation. Selv statuskunder må betale gebyrer for disse ting på de billigste billetter.

    http://bonusfeber.dk/lufthansa-nyt-priskoncept-europa/
     
  2. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Så mangler vi bare LOT?
    Det bliver værre og værre, men det her var vel ret forventeligt efter LX & SN...
     
    Flemming Poulsen "Synes godt om" dette.
  3. rasmus.emil

    rasmus.emil VIP medlem

    Beskeder:
    163
    "Synes godt om" modtaget:
    344
    Point:
    63
    Det har jo efterhånden i en del tid været planlagt at også LH og OS, skulle overgå til dette nye koncept.
    Men overordnet set må man gå ud fra at billeterne bliver billigere end nu, for de passagerer der ønsker at rejse uden baggage. Resultatet indførelsen af LX's samme nye koncept, syntes ihvertfald at have medført generelt billigere billetter, både på Economy og Business Class.
    Jeg ser faktisk positivt på konceptet, da jeg i højere grad opfatter det som muligheden for et positivt fravalg, frem for gebyr.
     
    Kolmorgen og jakobv84 "Synes godt om" dette.
  4. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det følger jo logikken fra USA hvor billetter som udgangspunkt netop ikke har nogle af delene. Der har rigtigt mange kunder dog fri bagage enten via en lav status eller via deres co-brandede kreditkort.
    I Europea, går man jo så skridtet videre ved ikke at ville give bagage og sædevalg til en kunde med laveste status og at man derfor, formentligt for at holdet det enkelt, ikke lader nogle statuskunder få det. Jeg synes det er lidt skidt at en kunde med øverste status skal betale for sin bagage og sædevalg på en (for dem givetvis sjælden) HBO (hand bagage only) tur.
     
    Flemming Poulsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Enig. Man fjerner loyaliteten på de billigste billetter - og hvis man altid booker de billigste billetter, så vil man jo af naturlige årsager ikke have status næste år. Men at man skal besværes med gebyrer for sædevalg og bagage - som statuskunde - fordi man en enkelt gang bestiller en billig billet, synes jeg bliver irriterende. Som nævnt er det jo en fordel man hurtigt mister, hvis det bliver dagligdag at booke de billigste billetter.

    Vi mangler også at nogle af disse fordele følger med kreditkort her i Europa, som man ser i USA.

    Har som udgangspunkt ikke noget imod unbundling, men det fjerner simpliciteten i at flyve med netværkselskaber fremfor lavprisselskaber og er det den billigste billet jeg kigger efter, så er der ikke længere nogen fordel ved at vælge min faste alliance fremfor at benytte det selskab som er billigst på dagen.

    Ved at unbundle har selskaberne kun prisen at konkurrere på og på den banehalvdel har lavprisselskaberne en stor fordel i kraft af lavere omkostninger all round. Jeg er ikke sikker på det er noget smart træk af netværksselskaberne at konkurrere på lavprisselskabernes præmisser.

    At man i USA ser unbundling i så stort et omfang hænger lang hen af vejen sammen med at flyselskaberne ikke betaler de samme skatter af disse indtægter som de gør af billetindtægter, så der er der andre årsager til det.

    Men det der sker i Europa minder mere om at netværksselskaber lader lavprisselskaberne bestemme spillereglerne. Den kamp tror jeg de har svært ved at vinde.
     

Del denne side