Manufactured Spending

Poster i 'ANDRE PROGRAMMER (BIL, KREDITKORT M.M.)' oprettet af jakobv84, 5/5/14.

  1. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Ja nu er det ikke for det skal blive helt amerikansk, men tænker at hvis der er nogle der laver den slags i Danmark så kender de nok også det engelske udtryk.

    Som udgangspunkt må man antage at det ikke giver mening på kreditkorts grundet gebyr -- men hvad med via SAS Eurobonus portal? Nogle der har eksperimenteret med at købe gavekort og få dem vekslet om til kontanter og på den måde optjene points...?
     
    jefi99, Nicki Lolk Sørensen og Flemming Poulsen "Synes godt om dette"
  2. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Jeg lytter med her :)

    En anden mulighed er vel at bestille et LCD TV til 25000 kr over et SAS Diners kort (3750 eurobonus points til kreditkort), og retrunere den og bede om at få beløbet tilbageført til en bankkonto. De fleste tilbagefører dog til kreditkortet, så butikken skal "være med på den".

    Eurobonus portalen vil nok ikke virke fordi points bliver tilbageført hvis man returnerer en vare.
     
  3. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Det kan godt lade sig gøre - men mulighederne er nok ikke så mange som i andre lande. Blandt andet, som du selv er inde på, på grund af gebyrstrukturen på kreditkort.

    Men du kan fx købe gavekort på gavekortet.dk til rigtig mange forskellige steder, hvor du alligevel handler. Betaling er - så vidt jeg kan se - gebyrfri, også med Diners. Men der kommer alligevel et ekspeditionsgebyr oveni, så du skal bruge større beløb før det giver god værdi.

    Du kan også købe de dyreste varer i Elgiganten eller andre sjove steder (vælg gerne nogle små, dyre ting, som er lettere at håndtere i vareudleveringen) og returnere dem igen med det samme. Som regel vil de gerne bare have et kort at sætte pengene ind på, og opdager ikke, hvis du betaler med Diners og får pengene retur på Dankort. Husk at sikre dig, at returretten gælder, for det er så kedeligt at brænde inde med et eller andet man ikke havde tænkt sig (eller råd til) at beholde...

    Hvis du virkelig skal tjene gode point, skal du kombinere disse øvelser med de 2 årlige dobbelt- eller trippel-miles kampagner fra Diners :)
     
    Flemming Poulsen og Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  4. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Her er et fif mere: MobilePay fra Danske Bank.

    Du kan overføre 50.000 kr. årligt. Pengene trækkes fra dit betalingskort (læs: SAS Eurobonus Mastercard) og indsættes på modtagers bankkonto (fx konen/kæresten eller hvem man nu ellers tør overlade pengene til midlertidigt).

    Det giver potentiale for 5.000 miles årligt. Og der er indtil videre ingen gebyrer.

    Men du risikerer et forhøjet opmærksomhedsniveau fra SEB Kort pga. forbrugsmønsteret på dit kort.
     
    Flemming Poulsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  5. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    MobilePay fra Danske er et godt tip -- minder om Amazon Payments fra herovre. Jeg planlægger personligt ikke at begive mig ud i at købe & returnere -- synes det er moralsk ufint.

    Med hensyn til gavekort overvejede jeg om man f.eks. via Eurobonus portalen kunne købe elektronisk gavekort til Magasin (eller en anden butik med relativt mange points per kroner brugt) og så bede om at få det udbetalt (evt. efter et mindre køb). Jeg er ikke helt opdateret på de danske gavekort regler, men tjekkede hurtigt Danske Erhverv som et eksempel: http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Kan-et-gavekort-veksles-til-kontanter.aspx
     
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen VIP medlem

    Beskeder:
    0
    "Synes godt om" modtaget:
    1
    Point:
    99
    Vil MobilePay ikke få status på kreditkortet som "cash" og dermed ikke optjene point?

    Ved der er nogle services i Sverige som tilbyder at man kan betale fakturaer online med sit kreditkort (mod et gebyr) - men de er vist efterhånden blevet flyttet til en kategori hos kreditkortselskaberne, så det har status af "cash" og dermed ikke optjener point. Flere har eksperimenteret med at betale det ene kreditkort ud med et andet og og så evt skifte måneden efter, så man egentligt endte med at få dobbelt point for sin omsætning på kreditkortet. Der var dog et eller andet med vilkårene i kreditkortene som gør at dette ikke er tilladt og jeg mener også at nogle har fået lukket kreditkort af denne grund.

    Som nævnt er mulighederne for "manufactured spending" ikke så store i Danmark - endnu ihverfald... Og de ublu gebyrer som man opkræver i Danmark gør det ofte uinteressant.
     
  7. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Det frygtede jeg også - for det ville også kunne medføre et kontanthævningsgebyr (40-50 kr.). Men som systemet er skruet sammen lige nu, er det faktisk en DIBS-betaling, dvs. samme betalingsgateway som i mange internet-butikker. Ingen garantier for fremtidig udvikling, men lige nu virker det.
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  8. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    en ny tanke - kunne man ikke oprette en række konti hos de forskellige online spillefirmaer og så efter den 20. i en måned så trække pengene hjem igen. På denne måde vil de tælle med som forbrug og man får penge tilbage igen på sin konto. Vil det ikke virke?
     
  9. jefi99

    jefi99 Titanium VIP Member

    Beskeder:
    2,282
    "Synes godt om" modtaget:
    4,781
    Point:
    113
    Du skal bare være opmærksom på, at der ofte er et gebyr på kreditkortbetalinger til spillefirmaer. Jeg bruger primært betfair, og de tager 1,5%.
     
    Senest redigeret: 24/5/14
  10. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Måske. Som Jens skriver, løber der sandsynligvis gebyr på betalingen - og det gør jo unægtelig handlen mindre attraktiv. Min tommelfingerregel er, at din miles-optjening svarer til ca. 1%. Så hvis gebyret er større end dette, er det en direkte underskudsforretning.

    Desuden skal du være opmærksom på, hvordan du får pengene retur. Hvis de bliver overført til din bankkonto, er alt godt (men igen: hvad er gebyret for dette?). Hvis de derimod bliver sat ind på dit kort, får du negativ miles-optjening, og så er du lige vidt (med mindre du udnytter en double miles-kampagne)...
     
  11. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    Hmmm - det er sgu en noget ulden tråd det her, i ter jer som mine kunder i Mellemøsten, hvis de kan snyde mig så gør de det o_Oo_Oo_O:p
     
    Rikke Haugen Olsen og Kristian "Synes godt om" dette.
  12. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    De er vel bare en gren af jyder som brækkede fra og flyttede ned til sandkassens olie for at krejle :)

    At udnytte et Business Class error fare er vel det samme?
     
    jefi99 og Schwert "Synes godt om" dette.
  13. danielbirch

    danielbirch VIP medlem

    Beskeder:
    474
    "Synes godt om" modtaget:
    1,031
    Point:
    93
    Schwert, det ville være en udsøgt fornøjelse at snyde dig :)
     
    Schwert og jefi99 "Synes godt om" dette.
  14. Schwert

    Schwert Grumpy old men RULES!!!

    Beskeder:
    1,955
    "Synes godt om" modtaget:
    5,599
    Point:
    113
    :eek::eek::eek: (tror der er en skabsjyde gemt i dig!!!)
     
    Henrik Olsen "Synes godt om" dette.
  15. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Jeg leger lige lidt nekrofil med denne tråd (sorry).
    Men jeg undrer mig bare over hvordan kan dette være dårligt for SEB? Danske Bank/Mobilepay vil vel skulle betale MC gebyret for en fin transaktion, det gør vel kun SEB glade?
    På den anden side mobile pay mister penge? men de skal vel ikke blande sig i om jeg hæver penge gennem en kammarat eller en automat for at undgå et gebyr?
     
  16. Ali Taran

    Ali Taran VIP medlem

    Beskeder:
    580
    "Synes godt om" modtaget:
    1,414
    Point:
    93
    For ca 2 måneder siden blev mit Master Card spærret lige pludselig. Det opdagede jeg ved at jeg stå i en tank og skulle betale. Heldigvis havde jeg andre kort. Jeg kontaktede SEB og spurgte hvad der forgik. Jeg blev videre stillet til en anden afdeling hvor de så sagde til mig at de kunne se at ca 40-45 procent af min handel på mit kort var til et bestemt firma og det altid var nogle lunde det samme beløb. Jeg spugte hvad problemet var med det?? Så svarede hun: det må du ikke. Vi tror du hæver pengene. Hvor jeg så prøvede at forklare hende at det var helt almindelig handel og de skulle være mere end velkommen til at undersøge det nærmere, men om hun ikke kunne åbne min kort igen. Hun sagde nej. Vi skal undersøge sagen. Så i 2 uger var mit kort spærret uden grund. Efter 2 uger fik jeg et standart bla bla mail. Men det som var interessante var, at blev jeg ringet op igen. Fik at vide, at de kunne se det køb jeg lavede var firma orienteret og hvis jeg skulle bruge det til firma måtte jeg søge om et firma kort som ikke ga bonus. Jeg prøvede at forklare at der var vel ikke det helt store forskel på om en person købe sin egen flybillet, hvor han så for den refunderet af sin chef da hans flyvning er arbejds relateret og det jeg gjorde (jeg lavede nogle handler for firma hvor jeg brugte mit SEB kort og nogle uger senere fik jeg pengene refunderet af chefen). Hendes svar var: Du kan også bare købe flybillet. jeg er ligeglad. Du skal vide at vi holder øje med dine køb og hvis det fortsætter så opsiger vi samarbejdet..... Hun var rimelig kold og kontant.

    Jeg har så siden skrevet en mail til SEB og bedt dem om at svare mig på skrift om det passer. Fik en mail tilbage efter ti dage (går ud fra den har været oppe og vende højere oppe i hierarkiet siden det to så lang tid at svare. Normalt svare de inden for få dage ) hvor de siger: Det passer ikke med de holder øje med mine køb men alligevel ikke helt og dog bla bla bla. Og til sidst i mailen stå der: vi vil anbefale dig at du bruger dit kort kun privat. Fordi i princippet har de ret til at opsige hvis de føler man misbruger kortet.......

    Så jeg ville ikke lave det der mobilpay nr hvis jeg var jer, da ens køb så bliver overvåget :-((((
     
    Kristian, tbh, Henrik Olsen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  17. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Mange tak for de anbefalinger, jeg tager det til genovervejelse. Virker utroligt at de kan/må blande sig i ens forbrug på den måde.
     
  18. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    Men man kunne jo bare gøre det imellem jul og nytår, så er jeg sikker på at de ikke opdager det... :) - og så er det jo ligesom for sent... - har stadigvæk 40K at bruge på mit MobilPay, hvem er klar? - PS, i sender penge først.. :p:p

    Nej, spøg til side, man kan vel sætte det i system på en eller anden måde !

    @Ali Taran - brug du måske Diners club til flybilletter.. de giver 15 point per 100 kr køb...
     
  19. tbh

    tbh VIP medlem

    Beskeder:
    3,120
    "Synes godt om" modtaget:
    8,170
    Point:
    113
    Det system vil jeg gerne høre om? :D

    Jeg har noget mere end 40k tilbage, men det er vel bedre at overføre dem til en der bare laver kontooverførsler tilbage, så du ikke skal bruge din mobilepay grænse på det du modtager også?
     
  20. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    men begge skal da have noget ud f det, så man mobilepayer bare til hinanden.. og begge får bonus point.. det er vel det der er ideen..
     

Del denne side