Men reference til listen over lande som EU åbner for rejser til pr. 1. juli, håber jeg inderligt at SAS tager de muligheder der er i hhv. Sydkorea og Canada. Jeg ved at Sydkorea længe haft et potentielt passagergrundlag, som SAS forhåbentligt vil drage nytte af. Derud kunne SAS indsætte deres kommende A321LR på Montreal eller Toronto - og potentielt overveje Vancouver. Personligt tror jeg ikke at USA bliver åbent foreløbig. Men er SAS handlingslammet på nuværende tidspunkt, eller agile/fleksible nok til at få fingeren ud? Der er mange formelle problemstillinger der skal forhandles på plads, især med Sydkorea da der er tale om overflyvning af russisk og kinesisk luftrum.
Men der er åbnet op for Japan hvilket er meget positivt, specielt da jeg har en bonustur i august ;-)
Jeg har selv måtte aflyse sommerturen til Japan. Havde ellers været så heldig at fået bonus billetter på business til Tokyo - på trods af OL...
Jammen det er da interessant. Glæder mig til at se SAS vender tilbage til Sydamerika med en direkte rute til Montevideo . I den mere seriøse ende så tror jeg ikke tiden er til nye lange ruter. Det vil i givet fald være frisk. Det værende sagt så har ICN været på tegnebrædtet længe hos SAS - og havde du spurgt mig for 5 måneder siden vil jeg have satset på en annoncering af en CPH-ICN rute i løbet af 2020. Nu? Hvad er meromkostningen i brændstof og arbejdsløn for en 330 ift at den står stille?
Med tanke på PIAs 6 måneders forbud, så kunne en rute til/fra Islamabad måske være en idé, i hvert fald resten af året. Ellers løber Emirates og Qatar nok med de fleste passagerer den vej.
Så vidt jeg husker, havde PIA en "trekant": Islamabad-København-Oslo-Islamabad. Tidligere havde Serbian Airlines også en rute: Beograd-Stockholm-København-Beograd. Skulle SAS tænke i ruter, hvor de betjener 2 byer på samme flyvning? I givet fald: Hvilke?
Korrekt. De havde faktisk 2. Lahore-CPH-OSL-Lahore og så Islamabad-OSL-CPH-Islamabad. Eftersom CPH åbenbart skal være SAS long-haul-base, så kunne ruten vel blive CPH-LHE-ISB-CPH, men det kan også handle om, hvorvidt SAS ønsker at have crew til at overnatte i Pakistan. Dét kan sagtens tale imod en ruteåbning, men jeg tror sagtens der kan være et kundegrundlag.
Det er altid tilladt at drømme. Men hvor stort kundegrundlag er der i virkeligheden til Pakistan. PIA har fløjet en gang om ugen, og bortset fra Miami-ruten, har SAS tradition for at tilbyde daglige afgange. Derudover tror jeg ikke, der er mange i SAS, der har lyst til at overnatte i Pakistan. Jeg tror desværre heller ikke tiden er til at åbne nye IC ruter. Det tager (som regel) lang tid at løbe dem i gang, og økonomien tillader nok ikke de store sats i kølvandet på COVID-19.