Opgradering af Nuuk lufthavn - Nye muligheder?

Poster i 'DESTINATIONER' oprettet af klausbm, 26/3/19.

  1. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Hej,

    Jeg synes ikke at kunne huske, at emnet har været oppe at vende tidligere, så nu giver jeg den lige et skud.
    Nuuk er så småt i gang med at udvide landingsbanen, så mellemdistancefly som fx A320 og B737 kan benytte lufthavnen.
    Mit håb er så, at flere flyselskaber vil få interesse for at flyve hertil fra Europa, hvilket vel også er selvstyrets forhåbning. Så vidt jeg kan se, har både A320 og B737 rækkevidden, og med ETOPS 180, bør fx KEF være indenfor rækkevidde i tilfælde af motorproblemer.
    Et par ugentlige flyvninger til Nuuk bør vel have interesse for selskaber som fx Ryanair eller Norwegian (hvis de lever til den tid). Det betyder vel så også, at SAS skal på banen (qua sit medejerskab af Air Greenland) og at Air Greenland justerer priserne.

    Godt for mig som fritidsrejsende, godt for beboerne i Nuuk, der billigere kan komme til Europa, og godt for turismen i området.
    Jeg har været både på Svalbard og Island, og der er ingen tvivl om at turismen her er eksploderet i de senere år - med alle de positive og negative konsekvenser det må have.

    Har jeg misforstået noget?
     
    asf, Henrik Olsen, Jeblin og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. danielstrandby

    danielstrandby VIP medlem

    Beskeder:
    236
    "Synes godt om" modtaget:
    958
    Point:
    93
    I en anden tråd fik vi en god samtale ud af, at SAS kunne bruge deres kommende A321LR til en rute mellem CPH og GOH. Den kunne nok også betjenes af A320ere og normale A321ere, men med en en flyvetid på 5 timer kunne det være fordelagtigt at bruge et fly med en long-range konfiguration.
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Har da hørt om diskussioner i både Prag og Beograd, om hvilke typer turister, de gerne vil have (måske også i Warszawa - det er jeg dog ikke helt sikker på). Og her er masserne på low-budget fragtet af RyanAir o.l. ikke første prioritet. Jeg gætter på, at man på Grønland vil have samme tilgang: Hellere et begrænset antal turister med penge på lommen end mange fattigrøve.
     
    Henrik Olsen, SebastianBruun, Jeblin og 2 andre "Synes godt om" dette.
  4. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Det tror jeg du har helt ret i. Men hvis SAS starter op fra CPH, ville rige kinesere kunne flyve one-stop fra PEK og PVG.

    Spørgsmålet er vel så om selvstyret fuldstændig selv kan bestemme hvilke selskaber de vil tildele slots. Omkostningsniveauet i Nuuk er nok lidt anderledes end i Centraleuropa, hvilket nok vil begrænse antallet af polterabend-ture...
     
    Senest redigeret: 26/3/19
    Henrik Olsen, Jeblin, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Hvis Selvstyret tænker sig om - så sikrer de sig nogle solide turistafgifter (evt i form af landingsafgifter, lufthavnsskatter, overnatningsskatter, etc.). De har noget helt unikt - og kan sagtens tage kassen for det. Og det betyder formentlig (forhåbentlig) også at spillere som Ryanair ikke sætter deres små fedtede landingshjul i Grønland :)D).
     
    Henrik Olsen, Jeblin og Henry "Synes godt om dette"
  6. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    .. så booker jeg den første bonusbillet derop!
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Men samtidig er det vigtigt, at de ikke bliver grebet af guldfeber. Og vi snakker ikke om Venedigs krydstogt-syndrom, som de forsøger at håndtere, f.eks. ved ekstra betaling for endagsturister.
    Vi snakker om et meget sårbart øko-miljø, hvor for stor tilstrømning vil forvolde uoprettelig skade.:(

    Det ses flere steder på Island, hvor man har måttet lukke adgang til nogle af de største natur-attraktioner, simpelthen på grund af fysisk nedslidning fra turister.:eek:
     
    Henrik Olsen, Henry og Jeblin "Synes godt om dette"
  8. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Helt enig - ses også allerede på Færøerne nu, som jo ellers er i hvert fald et årti efter Island, og har turister i meget mindre skala - men som også er et land i meget mindre skala, hvor alle turister flokkes de samme steder. Og selv Thailand har jo også lukket en strand af samme årsag...
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  9. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,209
    "Synes godt om" modtaget:
    3,998
    Point:
    113
    Netop min pointe. De kan tage stort set hvad som helst for det og bevare det eksklusive. Fald ikke i charter/Ryanair fælden
     
    Henrik Olsen og Henry "Synes godt om" dette.
  10. klausbm

    klausbm VIP medlem

    Beskeder:
    118
    "Synes godt om" modtaget:
    499
    Point:
    63
    Tak for rigtig mange gode pointer.
    Der skal helt klart findes en balance, der sikrer, at økosystemet ikke lider overlast - selvfølgelig svært når økonomiske interesser spiller ind.

    Man kan sige rigtig mange dårlige ting om Ryanair og andre LCC'er, men et faktum er dog, at man nu kan rejse over stort set hele Europa for under 1000 kr, hvor man for 15-20 år siden skulle betale 2-3 gange mere. Det samme gælder for en stor del af resten af verden. Godt for miljøet? Næppe. Godt for mange af de lande, der har oplevet vækst i turisme? Det tror jeg, meget overordnet set. Godt for mig og mine børn, der har oplevet mange andre kulturer og dermed måske kan se verden lidt mere nuanceret? - Helt bestemt!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  11. banditten

    banditten VIP medlem

    Beskeder:
    298
    "Synes godt om" modtaget:
    926
    Point:
    93
    Jeg tror desværre ikke selvstyret magter noget af det der skrives her, med en stor del af min moders familie som er spækædere - så jeg er jo også ramt :oops:, har jeg ugentlig kontakt med kolonien og det er ikke positivt når der tales om selvstyret.

    Jeg var med tantens lillesøster på isbjørne klasse til min kusines bryllup i efteråret i Godthåb, I den anledning var overhøvdingen/sheriffen af Frederikshåb læs:selvstyreformanden med til brylluppet og "høvding for igloer og hundeslædespor" læs:selvstyremedlem med ansvar for bolig og infrastruktur, sidstnævnte brilierede med at fortælle gud og hvermand om hans titel, og da middagen var overstået og vi var nået til dansemik endnu mere - mit bud var han var blevet det fordi han havde kørt bus, min fætter brudens bror er folketingsmedlem og tidligere medlem af Grønlandsudvalget og der var ikke meget positivt han kunne sige om hans besøg I kolonien med udvalget.

    Logistikken/infrastruktur.
    Flere fly til Grønland giver plads problemer, Sdr. Strømfjord kan godt have flere fly stående, I begrænset antal men er en af de meste stabile lufthavne i verden sådan set med vejr briller.
    Godthåb ville ikke kunne rumme mange fly og vejret er skiftende som I vindstille til orkan på ingen tid, udover det så vil dem der har besøgt Nuuk også erfare følgende - diskussionen på Grønland er allerede i gang, en udvidelse af banen er tåbelig pga. placering dette skaber lidt ala Gibraltar også er der noget med Lille Malene skal der springes lidt af, se google maps.

    Overnatningskapaciteten er for lav, de har hjemløse I Godthåb og det skyldes faktisk mangel på boliger og ikke øst europæer, hotelkapaciteten er ligeså, den vil så yderligere blive udfordret af krydstogtskibe Godthåb er en isfri havn så den er brugbar året rundt, så det vil tiltrække yderligere rejsende.

    I Jakobshavn er kapaciteten ligeså ringe - jeg er den gamle skole og bruger de danske navne, boede lige her på Grønland inden "I" og Grønlandske navne :D, lufthavn ligger langt udenfor byen og kan udvides, kapaciteten er som i Vorrebasse krigshavn der er 4 hoteller og 4 BB ca. 700 senge, I højsæson er de booket flere år ud i fremtiden - Jakobshavn er turist/konference destinationen.

    Problemet med "indenrigsflyvning", de flyver på instrumenter så er der dårlig sigtbarhed og det sker ofte så flyver de ikke, på vej til bryllup blev jeg fanget i Sdr. Strømfjord pga. dette, hvis man har oplevet sådan en ufrivillig overnatning så finder man ud af hvilket helvede det er, for der er ikke "ordentlig" indkvarterings muligheder, man bruger den gamle amerikanske base og der er der 110V I stikket og jeg er kommet på basen da den var Amerikansk da jeg havde familie der arbejdede for Amerikanerne og den luksus de havde med den er væk - jeg er høj selvom mit genetiske ophav burde gøre mig meget kortere og kan stadig sige "jeg skal ikke overnatte i sportshal" på Grønlandsk, så jeg slap og kunne sætte mig i baren og høre den lynch stemningen der var i receptionen fr dem der fandt ud hvad indkvartering i Sdr. Strømfjord er når hotellet er booket.
    Indenrigsflyvning er jo også en af grundene til man vil udvide de 2 havne, da man vil undgå indenrigsflyvning hvor der ikke er konkurrence, det er Det der er showstopper for at tiltrække andre selskaber til Sdr. Strømfjord for man har forsøgt mange halvhjertet gange, man har diskuteret at anlægge en vej fra Sdr. Strømfjord til Holsteinborg - nordligste havn der er isfri, siden andens verdenskrig Amerikanerne tilbød flere gange at lave den og betale, men hellere ikke dette kan slevstyret magte og det ville jo faktisk give en del muligheder meget hurtigt og billigt.

    Den forventede forøgelse af turisme ved udvidelse af lufthavnene er begrænset, Island har jo 1,6-1,8 millioner turister igennem, men de har også infrastrukturen men ikke pladsen, Grønland har pladsen men ikke infrastrukturen, jeg mener at estimat for Jakobshavn er 150.000 I 2050 mod 40.000 nu.

    De fleste indbyggere er interesseret i flere turister, men showstopper har alle dage været politik I alle mulige afskygninger, det starter lidt i skolen hvor man har en ide om at Vestgrønlandsk (2 dialekter udover det) som sprog er vigtigere end dansk og engelsk, jeg har yngre medlemmer i familien der ikke taler ordentlig dansk og engelsk, hvorimod dem på min alder og ældre taler Dansk, økonomi er planøkonomi og politikken er nationalistisk og bureaukratisk, derfor erhvervsudvikling er sløv deroppe, der er korteret til Canada men varerne kommer overvejende fra Danmark, se på flyturen hvad de servere, importeret vand på flaske selvom de lander og letter ved siden af verdens største isterning der smelter.

    Udover det så prøv som turist at købe noget brugbart souvenir der er Made in Greenland, det er lige nært umuligt, jeg måtte nøjes med tutu og moskuspølse, for alt andet havde fint Grønlandskficeret navn, men ikke produceret på Grønland, det siger lidt om "evnerne".

    Det stak af… Men det er en dejlig ø hvis man har forbindelserne.
     
    HenrikM, Peter F., asf og 7 andre "Synes godt om" dette.

Del denne side