SAS og Avinor har i dag oplyst at de har lavet en intentionsaftale om at skabe flere ruter ud af Norge til Europa, men især også direkte langruter. Dette kan kun komme ved at fjerne afgange fra København og Stockholm på den korte bane. Så ser vi nu konsekvensen af at SAS ikke kan bestemme sig og forsat spiller på de 3 "hub heste"? Læs artiklen her: https://insideflyer.dk/sas-flere-langruter-oslo-fremtiden/
Se se - så er det jo interessant om disse passer med den nye dobbelte rotation AAR - OSL. Særligt Minneapolis kunne være en gave for DSGM!,
Nu må vi se, har siddet og leget lidt med forårets LH ud af BLL, og det er lidt udfordrende at få særligt returene til at blive fornuftige, med en daglig BA rotation. Når alt kommer til alt bliver det den med det bedste produkt der “trækker det længste strå”
Altså, sommetider skulle man ikke tro at de var rigtigt kloge.... Man skulle jo næsten tro at Gustafson & co lider af en form for storhedsvanvid. De opfører sig i hvert fald lidt som om at de var på størrelse med BA og LH. Det fremgår dog af en pressemeddelelse, at de regner med at kunne spare 100 millioner på flypassagerafgiften som følge af de nye tiltag (hvordan det så lige går til fremgår dog ikke). Men okay, det er nok bare 100 millioner Svesetas /DSGM #2
Kun sommetider? Der stod i en artikel både det med de (over) 100 millioner, men også at de årligt brugte 6-800 millioner på den norske afgift... Hvis de kan spare så lidt af den, og så skal udvide så meget, så kommer Norge vel også til at tjene rabatten ind, godt og vel.... Det giver ikke helt mening bare på den baggrund. Og grunden til at CPH var blevet nedprioriteret var de høje afgifter, men vi har lige fået sat afgifterne ned, samtidig med vi ikke har de der ekstra tosseskatter...
Ja og nu kommer jo så den svenske afgift som vel koster SAS... tjah, en helt masse i hvert fald. Nej, SAS burde se til at konsolidere sine operationer. /DSGM #2
Synes jo det er værd at bemærke sig at der er rigtig mange betalingsvillige nordmænd. Oljen går ikke som før nej, men økonomien i Norge er stadig meget stærk. Ja de er gale de nordmænd, men penge, det har de.....
Betaler de ikke lige så mange kroner for billetterne som danskere ? Det er vel bare at en norsk krone er mindre værd end en dansk (men mere end en svensk).
Jo for den samme billet, dog har de ofte lavere gebyrer eller det har de i hvert fald haft. Men hvis man kigger på alle mulige tilbud, så koster det ofte samme antal kroner ud at cph i danske kroner og ud af OSL i norske
Svarer lige mig selv, da jeg fik en tanke... Kunne det måske være en mulighed at SAS vil flytte LAX(e)-ruten til OSL ? Det er trods alt billigere at slippe 80 NOK i afgift per pax end 400 SEK, som det vil være hvis de fortsætter med at flyve den fra ARN. Derudover er der jo også kortere afstand fra OSL. Bare mine 2 cents spekulationer. /DSGM #2
men feeder fly skal vel også betale afgift, så en svensker skal betale afgift til svenske stat + afgift til den norske... Ja, der er så ingen afgifter i DK og har alle dage været et trafikknudepunkt.. man forstår det ikke...
Korrekt, ud over at en feeder-pax kun koster 60 SEK til den svenske stat. Så har SAS stadig sparet omkring 250 SEK
OSL har store ambitioner (vil gerne være den største lufthavn i norden). Så ser dette tiltag lidt som en direkte konkurrence med CPH og deres afgiftssænking. Passager afgiften til staten ændre sig ikke, så dette er bare win-win for state Norge. Som jeg læser det er det bare Avinors afgifter.
Så du siger det er en slagssubsidiering eller en måde, at give tilbage de penge, som SAS/passagerne betaler til Avinor/Staten?