Skift af alliance medlemskab

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af Kermit, 31/7/23.

  1. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Hej alle,
    Der har været lidt stille fra mig på det seneste, som skyldtes nyt arbejde og flytning :)

    Jeg er begyndt at prioritere at flyve lidt igen, og helst stadig hos Oneworld, hvor jeg forsøger at holde min status ved lige, men jeg synes at billetterne hos især OW selskaberne er skruet voldsomt op i forhold til andre.
    Jeg er primært OW-medlem fordi de gode fordele starter allerede som Sapphire, og jeg skal derfor ikke flyve lige så meget som hvis jeg skal have guld hos fx Star Alliance.

    Men, kunne der være en vis fordel i skifte til fx Star Alliance eller Skyteam i forhold til opnåelse af fx loungeadgang og ekstra bagage? I så fald, hvem kan anbefales?
    Mit primære formål med statussen er loungeadgang i forbindelse med (lange) ventetider i de forskellige lufthavne, men gratis sædevalg og bagage er også en god fordel :)
    Billund ligger tættest på min bopæl (ca 45 min med tog og bus) og BA er de eneste der flyver året rundt, men mest med en aftenafgang.

    Jeg håber på lidt hjælp
     
    T4L, Beaglen, Calle77 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,411
    "Synes godt om" modtaget:
    12,848
    Point:
    113
    Den indledende øvelser er vel at finde ud af, hvilke flyselskaber, du benytter mest. Når du flyver ud af Billund kunne det vel være både Star Alliance (Lufthansa) og Sky Team (KLM). Men det afhænger jo også meget af, hvilken alliance, der i øvrigt flyver der, hvor du skal hen. Jeg har lige nu base i Ankara - og her er det håbløst at komme til med KLM (2 flyskift og skift af lufthavn i Istanbul). Turkish Airlines er det eneste oplagte valg for mig. Og så er det jo Star Alliance. Næste valg er: Hvilket selskab i Star Allinance skal du have loyalitetsprogram hos? Mit valg er faldet på SAS - da jeg jo reelt er bosat i Danmark. Men med livstids guld, kunne jeg jo vælge et hvilket som helst andet selskab i Star Alliance, hvis jeg mente, at andre var mere fordelagtige. Jeg har dog ikke haft tid nok til at sammenligne de forskellige selskabers loyalitetsprogrammer. Og vælger derfor at være loyal overfor EuroBonus.

    Der er sikkert også en række andre forhold (ud over dem, du nævner), der tæller med:
    • Hvor mange point optjener du?
    • Hvor hurtigt får du status (hvis det er et kriterie)
    • Bonusprogrammets samarbejdspartnere (SAS EuroBonus Mastercard kan give et godt løft i optjeningen af point - og give status)
     
    PENSIONISTEN, T4L, Erwin Lansing og 4 andre "Synes godt om" dette.
  3. Offlyer

    Offlyer Where is my SK937?

    Beskeder:
    1,211
    "Synes godt om" modtaget:
    4,005
    Point:
    113
    Synes det er en utrolig relevant diskussion - og viser vel på bedste vis at programmerne virker. Har du først status, så er det svært at skifte.

    Jeg tillader mig lige at lave et lille sidespring for @Henry rejser en spændende problematik. Hvad når du er LTG, giver det så mening at fortsætte med SAS og EuroBonus?

    Jeg har valgt at blive, idet
    1) Pt har jeg relativt få flyvninger, så jeg optjener ikke voldsomt mange point, og ville ikke kunne opnå (brugbar) status hos andre selskaber
    2) Jeg optjener relativt mange point via kreditkort. I DK er der reelt kun to kreditkort der giver mening ift flyselskaber (SAS MC og Norwegian Visa)
    3) Relateret til 2) - Mastercard Premium er også stærkt medvirkende til at jeg bliver hos SAS. 30.000 for en IC business tur er i min bog en god deal.
     
    PENSIONISTEN, T4L, Erwin Lansing og 4 andre "Synes godt om" dette.
  4. Calle77

    Calle77 EBG, Marriott Bonvoy Gold, Accor ALL Silver

    Beskeder:
    893
    "Synes godt om" modtaget:
    2,015
    Point:
    93
    Måske du kan bruge denne artikel til noget?
    Afhængig af din nuværende OW status kan du måske være heldig af få status match til TK/Star Gold:
    https://www.executivetraveller.com/news/turkish-airlines-star-alliance-status-match-2023
     
    PENSIONISTEN, T4L, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  5. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    PENSIONISTEN, Beaglen, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. T4L

    T4L VIP medlem

    Beskeder:
    1,057
    "Synes godt om" modtaget:
    4,491
    Point:
    113
    Her der en ret god sammenligning af de tre alliancer (godt nok 2 år gammel, så der er måske sket lidt i mellemtiden) https://travel-dealz.com/blog/airline-alliances-comparison/

    Forfatterens konklusion er, at Skyteam er bedst for dem der altid booker de billigeste billetter. Oneworld er godt hvis man kan nå Emerald Status og det er relativt nemt at opnå status hvis man flyver business, mens Star Alliance har det største netværk, specielt hvis man bor i Centraleuropa.
     
    PENSIONISTEN, Erwin Lansing, Calle77 og 3 andre "Synes godt om" dette.
  7. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Havde jeg kunne give 5 likes for det link, havde du fået det, tak!
     
    PENSIONISTEN, Beaglen, T4L og 2 andre "Synes godt om" dette.
  8. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Tak for deltagelse og debatten i denne tråd.

    Når jeg gør rejsetider og priser op i forhold til at rejse ud af BLL vs. CPH, så kan det nemmere svare sig at rejse fra København, og så kan jeg ligeså godt blive hvor jeg er :)

    Tak endnu engang til @T4L for det gode link, som gjorde valget nemmere :)
     
    PENSIONISTEN, Beaglen, Calle77 og 4 andre "Synes godt om" dette.
  9. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Nu er det godt nok en del sommere siden hvor jeg kom til den modsætte konklusion. Da jeg boede i Århus (som byen jo hed den gang) kunne jeg vælge mellem AAR-CPH-resten af verden med SAS eller BLL-CPH-resten af verden med KLM. Der havde KLM den klare fordel med flere direkte ruter fra AMS i stedet for to stops via CPH, samt bedre priser og service. Det er derfor, og ikke gammel nationalfølelse, at jeg stadig flyver med de blå fly, selvom jeg nu bor 10 minutter fra CPH (og så taler vi ikke om de mange "serviceforbedringer" hos SAS i de mellemliggende år).
     
    T4L, PENSIONISTEN, Beaglen og 3 andre "Synes godt om" dette.
  10. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Det hører nok også med til historien, at jeg kan rejse billigere med tog til København end jeg kan rejse med bus til Billund selvom jeg bor i Fredericia :)

    Meeeen.. Jeg har et standpunkt til jeg tager et nyt, så måske ændrer jeg mening om et års tid :)
     
    Beaglen, T4L, Erwin Lansing og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Kunne ikke være mere enig. Men nu er der under 4 år til Platinum for Life, som gør det bare en lille smule sværere at indtage et nyt princip ;)
     
    T4L, Kermit og Henry "Synes godt om dette"
  12. Kermit

    Kermit Fuldtids Flynørd (FF)

    Beskeder:
    449
    "Synes godt om" modtaget:
    1,367
    Point:
    93
    Hos Star Alliance skal jeg rejse væsentligt mere for at opnå de samme fordele som hos fx Oneworld, og ja. BA er desværre de eneste der flyver helårligt fra Billund, og så tilmed med en aften afgang - hvis man ser bort fra SunAir.
     
    Eriksen og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side