Jeg kender ikke Sky Team godt nok til at kunne rådgive. Er selv medlem af Czech Airlines program OK Plus. Blev det for en del år siden, da jeg troede, jeg skulle flyve en del med dem - men så nedlagde de den rute, jeg skulle bruge Man bliver guldmedlem hos OK Plus med 30 segmenter med Sky Team selskaber. Så vidt jeg ved, er det samme grænse hos Flying Blu (KLM/Air France). Tager du en business billet hos Czech Airlines, får du godskrevet op til 2 flyvning per segment. Så en returbillet CPH-PRG-Moskva kan give 8 segmenter. En sådan tur hvert kvartal giver dig guldstatus. Flyver du på økonomi, kan du risikere, at din rejse kun godskrives med 0,5 eller 0,2. Det er et krav at du skal have et vist antal segmenter hos Czech Airlines for at få status. Sagt med andre ord: Bruger du ikke Czech Airlines, så kan du heller ikke få status ud fra antal segmenter. Jeg er ikke klar over, hvordan reglerne er, hvis du optjener status ud fra antal point. Jeg vil generelt anbefale, at du vælger det selskab, du selv flyver med de fleste gange, da selskaberne normalt tilgodeser egne status medlemmer først (eksempelvis ved opgradering) ligesom det er lettere at bruge de forskellige tilbud i bonusprogrammet.
Jeg håber da, at @Erwin Lansing har nogle godt input. Han er jo vores KLM expert, Men andre er også velkomne til at give et bidrag.
Så må jeg, meget passende, komme med et svar fra KLM Crowne lounge 25 på schiphol Ikke længere, der er baseret op Experience Points (XP) i disse dage. Nogen har spillet for meget Xbox i marketing afdelingen Lidt svært at finde links på en ipad, men søg på Flying Blue Reinvented, så finder du nogle artikler på forsiden. Helt enig i den betragtning, hvem forventer du, at flyve mest med? Hvis du skal meget til USA er Delta måske det bedste valg, i Europa er Flying Blue nok den største, men ikke nødvendigvis den bedste.
Helt enig i den betragtning, hvem forventer du, at flyve mest med? Hvis du skal meget til USA er Delta måske det bedste valg, i Europa er Flying Blue nok den største, men ikke nødvendigvis den bedste.[/QUOTE] Hvilket ville du anbefale @Erwin Lansing ?
Jeg er enig med @Henry at vælge det selskab, som du forventer at komme til at flyve mest med. Jeg er selv tilfreds med FB, men flyver også mest med KLM og AF. Optjening er ofte bedre fra "egne" flyvninger, fremfor dem med partnerselskaber, ligesom egne statusmedlemmer ofte kommer før medlemmer fra partnere når fordele skal deles ud.
Jeg ville genrelt sige at der ikke er nogle rigtig god Skyteam programmer i forhold til earning / redepemtion - hvis det udelukkede er status fordelene man går efter så er Flying Blue nok det bedste valg for de fleste i Europa. Hvis earning / redepemtion er fokus, skal man inden man vælger Flying Blue, tænke over hvilke billetter man normalt flyver på. Programmet er reveune bassed i både optjening og i forhold til redepemtion. Hvis firmaet betaler, og rejsepolitikken ikke heder "altid book det biligeste sæde på flyet", så er reveune bassed selvølglig ikke så tossset. Hvis man selv betaler, og man er lidt prisbevist (eller firmaet kræver man er), kommer man næste altid ringere ude med et reveune bassed program - også vil Delta nok være en bedre løsning, da deres chart for optjening på AF / KL er rimeligt generøst. De gode gamle dage, hvor selv den biligste billige ultra deep discount billet hos KL gav mimimum 600 point i Alaska Mileage Plan er desvære forbi. Delta giver mulighed for Status Match (eller status challenges teknisk set), så man kan få status med det samme - jeg har selv lige matche mit BA-sølvkort til Delta Gold - desværre matcher de ikke SAS EBD status, så ingen mulighed for Platium her og nu. I forhold til redepemtion er både FB og Delta en crapshoot når det kommer til deres egne fly - intet rewardchart, og de flyv du gerne vil indløse til er næsten altid laterligt dyre (som i komplett latterligt - 60.000 point for one way AAL-AMS). Igen er Delta lidt mere forudsilige hvis man booker AF / KL - der ser ud til at være "uofficel rewardchart", så 60.000 point flyet hos FB er kun 15.000 hos Delta. Der kan være sweetpots hos partenre, som SIN - MNL for 11.000 point, men det er nok kun et spørgsmål om tid, før de også forsivinder (eller bliver reveune bassed - for kundernes skyld naturligvis!). Jeg sider på 50.000 FB point, jeg optjent under programmets gamle regler - og har haft enorm svært ved at indløse dem til noget, hvor jeg følte jeg fik en rimelig værdi for dem - det har aldrig været et problem med Avios, Alaska Mileage Plan, AAdvantage eller SAS EB.
havde vi ikke en tråd der omhandlede status match. Syntes jeg på et tidspunkt skrev om at jeg havde søgt om status match til alle sky team, Delta gav mig 3 måneder til at flyve 4 gange så vil jeg blive guld i 2 år ellers måtte jeg nøjes med de 3 månder. Eller er det mig som husker helt forkert??
Detta har en officel side, inkl. en formular hvor man kan søge: https://www.delta.com/us/en/skymiles/medallion-program/status-match-challenge De går meget op i den del, omkring at dokumenterer at man faktisk har "fløjet sig" til sin status. Eurobonus Diamond ville de ikke anderkende, men BS Silver -> Delta Gold. En business class billet t/r til den Amerikanske vestkyst, er i øvrigt lige nok til at opfylde kravene i deres challange, så man får et års med Guld-kort. (Næsten 1,5 år, da det gælder hele 2020). Sider pt. i Los Angles og har næsten lige fået en mail fra Delta om at jeg nu er kalvificerert til et sølv-kort nsæte år, tilsvarende om guld-kort skulle gerne komme efter turen hjem.