Sydamerika til november

Poster i 'BONUSBILLET & REJSEHJÆLP' oprettet af Hawkeye, 25/5/17.

  1. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Jeg er forholdsvis ny her på IF… eller jeg har med stor interesse besøgt siden meget de sidste par år, men har ikke været voldsom aktiv på forum. Nu kommer så mit første indlæg/spørgsmål.

    Kæresten og jeg har talt om at tage på ferie til Sydamerika midt/sidst i november. Helt bestemt Chile og Argentina. Jeg har de sidste to måneder søgt nettet tyndt for priser og er kommet frem til, at det i skrivende stund ikke kan gøres for under 6200 kr, medmindre vi tager nogle pænt lange layovers. Med den omtalte pris har vi kun 1t20m i CDG outbound og hhv. 4t50m og 3t20m i GRU og AMS inbound.
    Vi tænker at flyve til SCL og hjem fra IGU/IGR (Iguazu-vandfaldet), alternativt EZE. Iguazu-vandfaldet befinder sig på grænsen mellem Brasilien og Argentina, og det ser ud til at det er klart billigst at flyve hjem fra den brasilianske side (IGU).

    Er 6200 en fair pris? Det har ikke regnet med deals til Sydamerika på det seneste, så har svært ved at sammenligne prisen med et tilbud. Mine rejser har primært været til USA og Asien, så det er de eneste referencer, jeg personligt har som udgangspunkt.
    Har også set på business, da det er nogle pænt lange longhauls, men det tror jeg ikke budgettet rækker til.


    Derudover tænker vi at tage en smuttur til Påskeøen (IPC), nu hvor vi alligevel er i Chile. LATAM’s hjemmeside er en speciel størrelse, for man får forskellige priser alt efter hvilket land man vælger som udgangspunkt. Ikke overraskende er det billigst for de lokale, hvor en billet på business kan erhverves for 4500 kr t/r, modsat os europæere, der skal bøde over 6800 kr for samme billet. Når en plads på Y koster 3500, så er den sidste tussebasse bestemt værd at overveje tænker jeg. Nu ved jeg godt, der kan være restriktioner på sådanne billetter, hvorfor prisen er forskellig afhængig af passet, men jeg har ikke kunne finde noget der gør det ”ulovligt” for mig som dansker at booke via den chilenske side. Google translate har i hvert fald ikke kunne oversætte noget der tilnærmelsesvis siger, at jeg skal betale mere for billetten, bare fordi jeg er fra Danmark. Modsat hos Aerolineas, hvor der specifikt står, at prisen her kun gælder for argentinere, og jeg dermed skal betale en højere pris (kiggede på indenrigsflyvning mellem AEP og IGR).

    Nogle der har erfaringer med LATAM, eller med denne problemstilling?
     
    Henry, Kristian og henrikbjorn "Synes godt om dette"
  2. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Jeg undersøgte markedet en del inden jeg tog til SCL sidste efterår, og jeg endte med at betale 5600, men med Delta og dermed langt layover i Atlanta på hjemturen. Alternativet var via Madrid til 6500-7000, men der er også relativt langt layover både ud og hjem, men kun med én mellemlanding. Så jeg vil mene omkring 6000 er en fin pris til SCL.

    Jeg fløj en del med LATAM da jeg boede dernede, også til IPC, dog economy. Jeg endte med at betale 3700 - der var desværre ikke tilbud på business da jeg bookede. Havde helt sikkert givet den ekstra tusse for business hvis jeg havde haft muligheden.
    Jeg bookede altid via latam.cl og betalte i CLP fordi priserne som du selv skriver er væsentligt billigere end via f.eks. latam.com. Det gav ingen problemer overhovedet, hverken på indenrigs eller da jeg fløj til Peru.
     
    Hawkeye og Henry "Synes godt om" dette.
  3. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Hawkeye, Henry og Kristian "Synes godt om dette"
  4. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Tak for input :) Godt at høre med LATAM. Prisen er nu på 3800 i Y, så nu er der kun 700 kroners forskel ;)
     
    Jeblin og Henry "Synes godt om" dette.
  5. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Ja det var da en hel del billigere :) Kan se jeg kan flyve til SCL og hjem fra EZE for ca. 3700 kastanjer (plus CPH-MIL t/r), hvilket uden tvivl er en fin pris. Men som du selv siger, så er Alitalias situation ikke særlig holdbar... og de får mildest talt langt fra de bedste reviews på econ longhauls. Ved ikke om folk herinde her erfaringer med dem?
    Der skal helt sikkert laves nogle overvejelser her, for prisen er bestemt tiltalende.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Peter Krogh Frausing

    Peter Krogh Frausing Co-Editor

    Beskeder:
    1,276
    "Synes godt om" modtaget:
    2,123
    Point:
    113
    Velkommen til forum @Hawkeye

    Du bør bestemt tage denne tur til Sydamerika - Foz do iguazu er en af de mest fantastisk ting jeg har set, og jeg kan varmt anbefale at rejse i sydamerika generelt! Jeg har selv boet dernede, og dermed også rejst en del rundt, så har du brug for mere uddybende råd, skal du bare spørge løs!

    Prisen lyder umildbart fair, når du snakker om at flyve hjem fra IGU. Jeg vil klart anbefale at købe flybilletten i lokal valuta, for den billigere pris - det har jeg selv ofte gjort, og jeg er aldrig blevet mødt med problemer! Det kan dog betale sig at tjekke om et OTA i DK har adgang til de samme priser, for så er det deres ansvar at billetten virker - ellers bare "go for it!" og god tur!
     
    Hawkeye, Henry og Nicki Lolk Sørensen "Synes godt om dette"
  7. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Mange tak for det Peter, og tak for dit svar :) Vi ser også virkelig frem til turen!
    Der opstår nok et spørgsmål eller to, så fedt hvis du kan hjælpe... ellers god weekend til alle :)
     
    Henry og Peter Krogh Frausing "Synes godt om" dette.
  8. Daniel K

    Daniel K VIP medlem

    Beskeder:
    404
    "Synes godt om" modtaget:
    918
    Point:
    93
    Det er en lang tur så det kommer an på budgettet, det er immervæk omkring 4000 Kr i kan spare og bruge på ferien istedet ved valg af Alitalia.

    jeg har for mange år siden fløjet med Air Europa fra mad-eze det var ren tortur på grund af seatpitch, Alitalia skulle have en helt OK seatpitch , hvilket i mine øjne er det vigtigste når man flyver + 12 timer Eco
     
    Henry, Hawkeye og Kristian "Synes godt om dette"
  9. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Helt enig... seatpitch er vigtigt, især for en forholdsvis lang fyr som jeg selv :)

    Vi er blevet enige om at Foz Do Iguazu er et must på turen (lyder som om Peter Frausing er enig :) ) og det gør billetten med Alitalia lidt dyrere. Derudover skal vi også til og fra Milano, og højest sandsynligt fra den ene lufthavn til den anden, da afgang og ankomst er i LIN og de fleste fly fra DK lander i MXP. Det vil mindst give 7 timers layover i Milano, medmindre vi selvfølgelig finder et "ikke-direkte" fly fra CPH der kan ramme bedre. Disse fly vil så give ekstra rejsetid, da det kræver en mellemlanding ekstra i (højest sandsynligt) Tyskland. Alt i alt giver det en besparelse på ca. 400 kr pr mand, men en ekstra rejsetid på samlet 13 timer (best case scenario). Det var ellers et rigtig godt bud, og jeg har virkelig forsøgt at finde alternative måder med Alitalias priser, for at kunne få det til at blive en reel mulighed :)
     
    Henry og Daniel K "Synes godt om" dette.
  10. MortenS

    MortenS VIP medlem

    Beskeder:
    550
    "Synes godt om" modtaget:
    1,171
    Point:
    93
    Har lige betalt 14 tkr for en rundrejse til Sydamerika (med ret restriktive rejsetidspunkter) o_O

    Så jeg synes de tilbud du har fundet er ret gode :cool:
     
    Hawkeye, Peter Krogh Frausing og Henry "Synes godt om dette"
  11. Sebastian

    Sebastian Nyt medlem

    Beskeder:
    7
    "Synes godt om" modtaget:
    13
    Point:
    3
    Ja, det er d aet vildt godt tilbud!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  12. Hawkeye

    Hawkeye Medlem

    Beskeder:
    11
    "Synes godt om" modtaget:
    32
    Point:
    13
    Så er billetterne endelig købt, og jeg gik med den hurtigere rute til de 6200 kr. Derudover købte jeg business-class billetterne til Påskeøen. Ved godt der "kun" er ca. 5 timers flyvning fra Santiago, men da jeg aldrig har fløjet bizz før, og billetterne kun var 700 kr dyrere, var det simpelthen et tilbud jeg måtte springe på :) Heldigvis er det ret nye fly (mener det er 787-dreamlineren).
    Min kæreste har heller aldrig fløjet bizz før, så glæder mig til at se hendes ansigtsudtryk, når der står 1A på boardingpasset... har nemlig ikke fortalt hende at jeg har købt dem på bizz.
    Nu skal der bare planlægges overnatninger i Santiago, Hanga Roa, Mendoza, Buenos Aires og Puerto Iguazu.

    Tak for alle inputs :)
     
    Senest redigeret: 1/6/17
    asf, SophieHendriksen, Nicki Lolk Sørensen og 7 andre "Synes godt om" dette.
  13. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    874
    "Synes godt om" modtaget:
    2,579
    Point:
    93
    Lyder lækkert - god tur!
    I bliver også glade for business billetterne når I skal checke ind. De lokale slæber gigantiske mængder af bagage med, så køen til check in var ret lang (~30min) da jeg tog afsted. Grunden er, at alt er hamrende dyrt derude, så folk tager mad og drikkevarer - og alt muligt andet - med fra fastlandet. Og ja, de flyver med relativt nye Dreamlinere derud, primært 789.
     
    Henry, Peter Krogh Frausing, tbh og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side