TAP Air EconomyXtra - er der en hage?

Poster i 'FLYSELSKABER OG BONUSPROGRAMMER' oprettet af mikkelhk, 2/5/20.

  1. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Hej alle
    Til at starte med, vil jeg lige sige at dette indlæg udelukkende handler om kontantbilletter - der er ingen points eller nuværende status involveret. Jeg er Miles&More-medlem, men altså uden status. Jeg er dermed også ligeglad med bookingklasse og billetfleksibilitet, da jeg ikke spekulerer i at optjene flest mulige points.

    Vi står og skal til Miami næste år i april, og jeg er så småt begynde at kigge på mulighederne. Jeg er helt med på den meget usikre rejsesituation i øjeblikket, men jeg vælger at tænke positivt og regne med at der flyves nogenlunde normalt om et år, og at det alternativt ligger ved flyselskabet at ombooke os til andre fly.

    Jeg har kigget på TP CPH-LIS-MIA og retur, selvom vi ideelt gerne ville flyve fra BLL. De har nogle voldsomt skarpe priser, specielt sammenlignet med de øvrige *A-selskaber (og også sammenlignet med BA og AF/KL). Vi kan faktisk få EconomyXtra (booket som TAP Classic) begge veje til et par hundrede kroner MINDRE end f.eks. LH skal have for Economy Light-billetter begge veje, og "almindelig" Economy (TAP Basic) næsten 4000 kroner billigere end øvrige selskaber (cirka 11500 kroner hos TP mod cirka 15500 hos andre selskaber). Vi SKAL have 1x indtjekket bagage pr. person, og det bedre sæde på EX vil jo kun være et plus.
    Ud fra beskrivelsen på EX fra TAP Air foranlediges jeg næsten til at sammenligne produktet direkte med Premium Economy hos andre selskaber - konkret giver EX bedre sæder med bedre benplads og større recline (og 2x indtjekket bagage, hvilket dog er ligemeget for os), tilsyneladende som et simpelt tilkøb til en almindelig Economy-billet. Derudover gratis sædereservation allerede ved bestilling - det får man vist ikke engang på den billigste PE hos andre selskaber. Hos f.eks. LH er maden på PE jo den samme som på Economy, blot på porcelæn, og det er ikke maden der gør udslaget for os - så det leder mig til mit grundlæggende spørgsmål; hvorfor kan jeg købe EX hos TAP til samme pris som alle andre selskaber, på tværs af alliancer, skal have for helt almindelig Economy med 1x indtjekket bagage? Der må da være en hage ved det?

    Jeg fandt en 1½ gammel tråd om TAP Business på samme rute, hvor der blev nævnt at det var ældre fly, men ifølge TAPs hjemmeside flyver de nu LIS-MIA med deres ret nye A339, så det burde heller ikke være et problem.
    Skal jeg bare holde mig væk fra TP (generelt eller specifikt EX), eller er det værd at "tage chancen"? Jeg har fundet et par anmeldelser af EX på A339, og det ser efter min mening rimelig fornuftigt ud.

    På forhånd tak for jeres svar!
     
    Senest redigeret: 2/5/20
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Er der slet ingen herinde, der har prøvet et EconomyXtra-sæde på long haul (og også intra-Europa) hos TAP, og kan give en vurdering af om det er merprisen værd (i mit tilfælde lige under 500 kroner pr. person one-way mellem CPH og MIA).
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  3. Oletjala

    Oletjala VIP medlem

    Beskeder:
    246
    "Synes godt om" modtaget:
    835
    Point:
    93
    Har ikke selv prøvet dette sæde. Men ser ud til, at TAPs EconomyExtra ikke helt kan sammenlignes med Premium Economy på fx LH eller SAS. TAP EX er blot et klassisk economy-sæde med en smule mere benplads end et PE-sæde hos LH, der er er bygget væsentligt anderledes. Har fundet oversigten over TAPs sæder her: https://www.flytap.com/en-pl/bookin...lters-tabdc2589d1-6aa9-435e-8fe2-d1c9fbbd0043.

    Dvs, det kan godt være at prisen er billigere med TAP - men komforten kan du ikke sammenligne med et "rigtigt" PE-sæde.
     
    mikkelhk og Henry "Synes godt om" dette.
  4. Kasper

    Kasper VIP medlem

    Beskeder:
    154
    "Synes godt om" modtaget:
    353
    Point:
    63
    Hvis det passer bedre fra Billund, så giv det 1 eller 2 måneder, og hold øjemed prisen. Ofte er det faktisk billigere fra Billund til USA, men det kan jo have ændret sig lidt pga situationen.
    Men eventuelt afvent lidt.
     
    mikkelhk og Henry "Synes godt om" dette.
  5. mikkelhk

    mikkelhk VIP medlem

    Beskeder:
    302
    "Synes godt om" modtaget:
    923
    Point:
    93
    Tak til jer begge for svarene.
    Jeg havde på fornemmelsen at det blot var lidt mere benplads og få grader bedre recline.

    LH frigav deres billetter til hjemrejse 1/5-21 i går, og de havde en fin pris fra BLL (lige knap 4000 kroner pr. person på Economy Basic), så de blev bestilt med det samme, og så skal jeg (forhåbentlig) ikke tænke mere over det før vi skal afsted. De kan jo være de falder lidt i pris over sommeren, men med tingenes tilstand føler jeg at der er endnu højere chance for at de stiger drastisk over de næste måneder.
    Skulle transporttid og -udgifter til/fra CPH medregnes, blev prisen alligevel næsten det samme med TAP fra CPH, og ganske rigtigt, så var LH fra CPH et par kroner dyrere end fra BLL, og så skla der igen lige beregnes transport til/fra CPH.

    Begge ben over Atlanterhavet er angivet til at være med A380 (som LH462/463 i mange år har været i sommerhalvåret), meeen mon ikke det skulle kunne nå at ændre sig inden afgang. Hvem ved - måske en A359, A333 eller B744? LH når vel ikke at få B779 i fast drift inden april 2021, og A380 bliver jo nok så småt udfaset allerede nu?

    Vi fløj ruten i november/december 2019, med en A343 derover og en A346 hjem, men A346 står jo også til at blive udfaset.
     
    Bekgaard og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side