"Tax Free"

Poster i 'INSIDEFLYER DK - LOUNGE' oprettet af Kenneth K, 22/5/18.

  1. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Har i lang tid haft en underlig mistanke om at Heinemanns og de andre "taxfree" butikker i lufthavnen ikke spiller med åbne kort og fik den bekræftet i hvertfald i Stockholm i fredags.

    Når man skal købe "taxfree" i Heinemanns siger de man skal vise bordingkort og det har altid undret mig hvorfor man skulle det, og jeg har før kigget på ens kvittering for at se om man kunne finde momsen på den.

    Det viser sig åbenbart at når man flyver indenfor EU så er varen belagt med moms, men flyver du udenfor EU så er varen jo Tax free altså uden moms og derfor skal du som sådan heller ikke betale de 20%, men det gør du så alligevel iflg den bon jeg her viser. I stedet for at tage de 20% af prisen vælger Heinemann så bare at skrue avisen op med de 25%, du betaler således det samme om du flyver ud af EU eller indenfor, nemlig de 95 SKR som jeg i dette tilfælde betalte for de 2 poser lakrids.

    Jeg spurgte kraftigt ind til det ved kassen , men blev nærmest smidt væk da jeg påpegede hvorfor prisen ikke var de 20% lavere nu jeg kunne konstatere at der ikke var moms på varen...
     

    Attached Files:

    tbh, SophieHendriksen, AaB_CPH og 5 andre "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    De sidste mange år, har jeg aldrig syntes, at priserne i Taxfree CPH var specielt lave. MEN, som udlandsdansker er der enkelte butikker, der fratrækker momsen, når jeg flyver udenfor EU (eksempelvis Royal Copenhagen og Illum).

    Så, når jeg køber i taxfree i CPH, så er det mere af bekvemmelighed.

    Det er mit indtryk, at de har lavere priser i BLL - og hos Lego får man 20% rabat, hvis man køber over ??? (såvidt jeg husker 500 kroner)
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  3. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Ganske interessant emne! Mon man kunne få nogen med forbrugerjuridisk indsigt til at se nærmere herpå?
    (Er det for perifert for @Beaglen 's speciale?).
     
    Schwert, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  4. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Hmm, ser lige at den store Tax Free jeg handlede i Stockholm er The Nuance Group og ikke Heinemann, nogen der kan tjekke deres bon fra den i København og der også mangler moms ved rejse udenfor EU?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  5. THammer

    THammer VIP medlem

    Beskeder:
    1,562
    "Synes godt om" modtaget:
    5,634
    Point:
    113
    Mener det var oppe at vende i medierne på et tidspunkt.
    Grunden at man skulle vise sit boarding kort, var netop om vare skulle være moms belagt eller ej. Det kom, som i eksemplet her, dog ikke kunden til gode, men kun ejeren af den Tax Free butik. Virksomheden kunne nemlig vise overfor SKAT at den pågældende vare var solgt uden for EU (eller eksporteret ud af EU) og dermed kunne virksomheden få momsen refunderet.

    Det er noget tid siden, så det kan være min hukommelse er blevet noget selektiv, i hvad den erindre af hele historien!
     
    Baadsgaard, tbh, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  6. Peter F.

    Peter F. VIP medlem

    Beskeder:
    590
    "Synes godt om" modtaget:
    1,771
    Point:
    93
    Synes også at huske noget medie et-eller-andet... så derfor interessant.
    Jeg fæstnede mig imidlertid ved, at man - som jeg husker det - rent faktisk ikke er forpligtet til at vise boardingkortet, medmindre man vitterligt skal have en toldfri pris. (Hvilket jeg så forstår, at man åbenbart ikke får alligevel...?). Jeg forsøgte en enkelt gang at minde ekspedienten om dette ved et helt banalt køb af en tube tandpasta, men det var der overhovedet ikke lydhørhed overfor..!! Så frem med boardingkortet, hvis jeg 'skulle have lov til' at købe :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    tbh, THammer, SophieHendriksen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  7. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Ud over momsmuligheden er der også det banale, at de med boardingpasset får et indtryk af rejsemønstret hos kunderne - og det kan bruges til at justere vareudbud, markedsføring m.v..

    Svarer lidt til en cookie hos Google:eek:
     
    AaB_CPH, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  8. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Der er i øvrigt intet hemmelighedskræmmeri ved det - det indgår i faq hos f.eks. Billund Airport, hvis nogle af jer skulle bruge dem:p

    https://www.bll.dk/da-dk/faq - sidste spørgsmål under 'Plan læg rejsen'
     
    Baadsgaard, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  9. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Jeps, men de glemmer så bare belejligt at når man rejser udenfor EU at give den sparede moms og afgift til den rejsende åbenbart.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  10. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    'Glemmer' er nok ikke den helt rette formulering'.:cool:

    Men som én skrev, kan de jo også have valgt af praktiske grunde at udjævne salgspriserne, så den momsfri del af omsætningens 'besparelse' er fordelt til alle kunder.

    Rent bortset fra, at der vel principielt kan gå vældigt ged i det: Hvis en kunde fremviser et boardingkort til non-EU, får varen billigere - og så efterfølgende ombooker sin rejse til Billund?

    Nok ikke besværet værd for to deodorant, men ved et par Bose eller to var det nok en dummy-billet med Ryan til Oslo værd..o_O
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  11. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Tjekkede priserne for et års tid siden - og synes ikke, at priserne i lufthavnen er lavere end tilbudspriser ude i byen. Så den teori tror jeg ikke på.
     
    THammer og Kenneth K "Synes godt om" dette.
  12. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Måske - men momsbesparelsen indgår uden tvivl i den samlede priskalkule.
    Vil derudover gætte på at de bruger den gamle leveregel: 'en vare har den pris, kunden vil betale':cool:
    - og samtidig ved de jo godt, at pengene sidder løsere hos folk der er på ferierejse.
    (højfrekvente rejsende som IF-brugere er formentlig ikke den største kundegruppe)

    Personlig køber jeg stort set kun én ting: Min specifikke after shave lotion er aldrig på tilbud 'i byen', og der er derfor ca 20% sparet ved at købe i lufthavnen.:)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Men så er de på kant med forbrugerlovgivning når de angiver varen som Taxfree!
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Mja - Taxfree er vel generelt i al fald i EU gået fra at være beskrive et beskatningsprincip til simpelthen at være betegnelsen for en varegruppe.
    Lidt som accessories, der ikke betyder det samme i et shoppingcenter som i EDB-butikker.. o_O
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  15. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,191
    "Synes godt om" modtaget:
    6,479
    Point:
    113
    Den er nu god nok. Det var fidusen i at afskaffe forskellige priser (eller enda helt forskellige produkter*) afhængig af slutdestinationen. Nu kan butikken oplyse én pris for alle, og besparelsen er fordelt over alle kunder. Man kan dog ikke sammenligne priser med priser i byen direkte. Man betaler jo også ekstra for location location location og den convenience at købe i lufthavnen. Og som nævnt tidligere, så ville det være totalt selvmål for butikken at tage en lavere prisen en kunden er villig til at betale, og dømt fra køerne i taxfree, så er kunden mere end villig :rolleyes:

    Man skal bare ikke tro man får en god deal bare fordi der står TaxFree. Tværtimod, men man har lov til at være heldig ;)

    *: "Du må ikke købe 1L når du rejser indenfor EU, heller ikke til en højere pris. Du skal gå tilbage til starten af butikken, finde en 0,7L flaske og stille dig bag i køen igen." Den dag fik Heinemann ikke solgt ret meget til mig :mad:
     
    THammer, Henry og Kenneth K "Synes godt om dette"
  16. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Jeg er med på, at omkostningerne må være højere i lufthavnen:
    • Huslejen er nok ikke blandt de laveste
    • Der må være højere sikkerhed omkring leveringen - så den er nok dyrere
    • Personalet skal sikkerhedstjekkes
    • osv
    I øvrigt enige i dine betragtninger. Men, det er jo et bevidst valg af butikken, at den beholder moms og afgifter i stedet for at have differentierede priser.
     
    Kenneth K "Synes godt om" dette.
  17. Kenneth K

    Kenneth K SAS Diamond, Hyatt Globalist, Lufthansa Senator

    Beskeder:
    1,098
    "Synes godt om" modtaget:
    4,320
    Point:
    113
    Men de beholder i mine øjne uretmæssigt de afgifter og momsen som burde tilkomme den rejsende da det er vedkommende der er årsag til at moms/afgift spares med hans/hendes handling.
     
    Henry og Peter F. "Synes godt om" dette.
  18. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    665
    "Synes godt om" modtaget:
    1,983
    Point:
    93
    Nemlig. Og derfor viser jeg aldrig mit boardingkort men siger blot, at jeg lige er landet, og den går hver eneste gang. (med mindre jeg skal have noget til en 'uden-for-EU-pris'). Man kan jo også købe de samme varer efter ankomst nede ved kuffertbåndene - uden boardingkort. Organet til Højere Oplysning har engang skrevet om det: https://ekstrabladet.dk/kup/forbrug...-grund-til-du-skal-vise-boarding-pass/5684298
     
    Peter F., jakobv84, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  19. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Hvis ret skal være ret kan man vel ikke kalde det uretmæssigt? Butikken har kalkuleret en udsalgspris, og så er det op til markedskræfterne (de potentielle kunder) at beslutte, om de vil købe til den pris.

    Hvordan forretningen er kommet frem til udsalgsprisen er - så længe der ikke er tale om et monopol eller kartel - deres egen sag. Det kan være en detaljeret kalkule eller hentet op af en hat.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  20. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    God pointe - i al fald i de lufthavne, hvor der kan handles ved ankomst..
     
    Henry og Kenneth K "Synes godt om" dette.

Del denne side