Thai Airways: in case of force majeure

Poster i 'ALLE ANDRE FLYSELSKABER' oprettet af HenrikH, 1/8/17.

  1. HenrikH

    HenrikH Medlem

    Beskeder:
    14
    "Synes godt om" modtaget:
    50
    Point:
    13
    Hej med jer,

    Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at I ville kunne hjælpe mig med.

    I tilfælde af force majeure hos et flyselskab som TG, hvordan står man så stillet på flyvninger fra BKK til CPH? Nu tænker jeg specifikt pga. de seneste dages varsler omkring jordskælv på Island og forhøjet trussel for vulkanudbrud.

    På udrejsen er jeg selvfølgelig underlagt Europæisk lovgivning, men har I andre oplevet det på returrejsen? Er Thai forpligtet til at sørge for hotel, befordring osv.

    På forhånd tak,

    Henrik
     
    Beaglen og Henry "Synes godt om" dette.
  2. Beaglen

    Beaglen VIP medlem

    Beskeder:
    532
    "Synes godt om" modtaget:
    1,849
    Point:
    93
    Hej Henrik.

    Det var lige et interessant spørgsmål for InsideFlyers egen jurist :)

    Eftersom Thai Airways ikke er et europæisk flyselskab og din rejse foregår ind i et EU land, er returflyvningen ikke omfattet af EU forordning 261/2004. I stedet for træder de internationale konventioner Montreal Konventionen og Warszawa konventionen i kraft. Hvilken konvention der gælder hvor afhænger af, om det pågældende land hvor skaden er sket, har underskrevet Montrealkonventionen eller ej.

    Jeg har læst Thai Airways' egne rejsebetingelser igennem og her henvises der både til Montreal konventionen og Warszawa konventionen. Ligeledes henviser Thai Airways til, at man lige undersøger med sin rejseforsikring hvordan dækningen er. Du kan læse mere her: http://www.thaiairways.com/en_DK/Terms_condition/contract_of_carriage.page?

    Thai Airways vil i force majeur tilfældene nok sige, at de ikke er erstatningsansvarlige, men ikke desto mindre er de stadig forpligtede til at sørge for deres gæster i den tid, en forsinkelse eller aflysning vil vare.
     
    HenrikH, SophieHendriksen og Henry "Synes godt om dette"
  3. copenhagenboy

    copenhagenboy VIP medlem

    Beskeder:
    125
    "Synes godt om" modtaget:
    321
    Point:
    63
    Jeg skal ikke kunne sige hvordan de forholder sig ved en total nedsmeltning, og det sikkert i mange dage, som en askesky vil medføre. Mon ikke det er en sag for ens eget forsikringsselskab? Det er jo også svært at ombooke i sådan et tilfælde.

    Men ved mindre forsinkelser tror jeg de er okay, en af mine venner fik aflyst flyet til Cph, hvorfor ved jeg ikke. Han blev dog indlogeret på hotel med morgenmad og derefter kørt til lufthavnen dagen efter.
     
    HenrikH, Henry og Beaglen "Synes godt om dette"
  4. HenrikH

    HenrikH Medlem

    Beskeder:
    14
    "Synes godt om" modtaget:
    50
    Point:
    13
    @Beaglen, tak for svar. Det er jo fantastisk at man kan få rådgivning herinde :)
    Umiddelbart, var midt indtryk også at det er lidt en gråzone og at rejseforsikringen nok skal indover - spørgsmålet er jo så bare om de dækker.

    Erstatningsansvarlige kan jeg som udgangspunkt godt følge, men vil du jf. Warsaw el. Montreal-konventionen (eller deres egne terms of carriage) mene at de er forpligtede til at sørge for forplejning, indlogering osv. uanset om det er force majeure?

    @copenhagenboy, godt at høre at de trods alt sørger for indlogering, men man kan frygte at det falder sammen i BKK ved en 'større nedsmeltning'.

    Overall, kunne det være spændende at høre fra nogen, som har stået i situationen med et non-EU flyselskab på en flyvning ind i Europa under sidste vulkanudbrud, hvor luftrummet i nogle områder var lukket i en uges tid, vist nok.
     
    Henry og Beaglen "Synes godt om" dette.

Del denne side