Værdi af 90.000 EB Point?

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Christianbp17, 10/7/17.

  1. Christianbp17

    Christianbp17 VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Jeg står i den situation at jeg har fået mulighed for at købe 90.000-100.000 eurobonus point. Det er så min opgave at beregne en "Fair" pris, men jeg er i tvivl hvad man bør fastsætte værdien af pointene til?
    Ud fra hvad jeg har kunne beregne så vil et sted mellem 0,03 kr. og 0,07 kr. være passende. Er jeg helt skør ved den antagelse?

    Samtidigt vil jeg høre om i har nogle erfaringer med at overføre disse point via sas hjemmeside. Er det lige til, og er der ubegrænset mulighed for at overføre som man vil? Og får pointene en ny udløbsdato eller bliver den bibeholdt?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  2. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    GØR DET IKKE
    Det koster 50 kroner at overføre 1000 point fra en EB konto til en anden EB konto. Hvis du derfor vil købe point, så få ejeren af pointene til at booke din bonusrejse - og I har allerede sparet gebyret.

    Erfaring:
    Jeg har tidligere overført point fra kærestens konto til min. Det er problemfrit. Mener, at der dengang var en øvre grænse - men kan ikke finde denne. Kan dog på SAS hjemmeside se, at der er lagt et maksimum på 60.000 point ind ved overførsel. Ved ikke, om man kan overføre ad flere omgange.

    Hvad er point værd:

    Her må du skelne mellem:
    • Hvad point er værd for dig som køber
    • Hvilken værdi point har for sælgeren

    Som jeg husker det, så får point den udløbsdato, der gælder for dig som modtager (d.v.s. point anses for at gå ind på den dag, de bliver overført). Og så afhænger det jo af din status, hvor længe pointene bliver stående på din konto
     
    tbh, asf, Ulrik og 2 andre "Synes godt om" dette.
  3. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Tja SAS ændrer jo reglerne i tide og utide men det er jo ikke gratis at overføre points. Lidt tips/erfaringer:
    • Man må ikke sælge points
    • SAS tager 50 DKK (sidst jeg tjekkede) for at overføre, men vist kun 5 euro i andre valuater... overvej om afsenders konto bor i udlandet en dags tid.
    • Så hvis du har en indløsning i ærmet er det klart bedre at booke den fra ejerens konto i dit navn
    • Med i mente at de første 5 øre per points går til SAS er der ikke meget tilbage til afsender hvis du handler det i ca. 5øre!
    • Det er generelt rimeligt dårlig værdi, medmindre alternativet er at købe points'ne direkte fra SAS
     
    tbh, asf, Ulrik og 3 andre "Synes godt om" dette.
  4. Frequie

    Frequie VIP medlem

    Beskeder:
    390
    "Synes godt om" modtaget:
    791
    Point:
    93
    Det er ikke gratis at overføre point - bare så du er obs på det.

    Omkring værdien af 90.000 points, så er den nemmeste måde at regne det ud på jo hvad du vil bruge dem til.

    Et par eksempler:

    80.000 SAS Plus til USA/Asien - værdi cirka 8-10K. Altså 0,10 kr. - 0,125 kr. per point

    3x billetter til Europa for 30.000 points - værdien kan næsten være alt muligt, men lad os sige 2.000 per gennemsnitsbillet hvis du fx skal sydpå. Så er der værdien 6000 kr. for 90.000 point - cirka 0,07 kr. per point

    Hvis du bruger dem til indenrigs kan du får 10.000 points spare cirka 800 kr. Så værdien er 0,08 kr. per point.

    Du kan også bruge dem til Best Availability billetter, og hvis du fx er EBG og får 10% rabat så kan du for 90000 points cirka få en halv SAS Plus Full Flex billet. Den koster cirka 18-20K. Men du får så også 22.500 basis point tilbage (hvis du fx flyver til Miami). Så reelt får du for 67.500 points en værdi af cirka 10.000 kr. og samtidig basispoint. Og hvis disse gør at du bliver EBD så er værdien jo en anden igen. Så ender du nemt på over 0,15 kr. per point.

    Mine eksempler skulle gerne vise at det er umuligt at give en "værdi" per point. Den er meget individuel og afhænger af din status, dit rejsemønster, om du har brug for basispoint eller ej, og sikkert mange andre ting :)

    Desuden er værdien ikke ens. Dels er hver ekstra point mindre værd jo flere points du har i forvejen. Dels er der jo en marginal-betragtning - de sidste points du skal bruge for at kunne booke en rejse er mere værd en gennemsnittet (fx hvis du har 90K og mangler 10K for at booke en business billet).
     
    tbh, asf, Ulrik og 4 andre "Synes godt om" dette.
  5. Christianbp17

    Christianbp17 VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Tak for responsen. Konklusionen må være at med mindre jeg kan få dem GRATIS så er det ikke pengene samt besværet værd?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  6. Christianbp17

    Christianbp17 VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Er det lige til at ændre adresse og derved spare lidt, eller er det en mere besværlig process?
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  7. jakobv84

    jakobv84 Popcorn VIP medlem

    Beskeder:
    3,760
    "Synes godt om" modtaget:
    8,837
    Point:
    113
    Det plejer at være lige til. Ingen kontrol men tager systemet lidt tid før det slår igennem så at sige
     
    Christianbp17 og Henry "Synes godt om" dette.
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Det er måske lidt forenklet, men:
    • Som flere herinde påpeger, så kan du ikke få pointene gratis. SAS tager altid 50 kroner for at overføre 1000 point (5 øre per point) til din EB konto.
    • Få i stedet pointenes ejer til at booke din rejse (så må du finde en passende pris) - hvis du altså vil bruge pointene til at at booke en rejse
    • Undersøg, hvad dine point er værd (som @Frequie skriver i post nr 4). Så må du jo gøre op med dig selv, hvordan du vil dele denne værdi mellem dig og sælger.
     
    asf, Frequie og Christianbp17 "Synes godt om dette"
  9. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Hvis du kan bruge dem direkte fra "sælgers" konto (man kan godt bestille bonusbilletter til andre jo) giver det mere mening end at overføre dem i hvert fald.

    @Frequie har nogle rigtig gode eksempler på værdien ved brug. Men husk, at det ikke rigtig tæller som en besparelse, og dermed reel værdi, hvis du ikke ville have brugt kontanterne i første omgang!

    F.eks. kan jeg købe en oneway-billet fra HKG-JFK via FRA med Lufthansa First Class for 114.000 EB-point og ~1400kr. Den billet koster normalt 80.000kr. Har jeg så sparet 78.600kr og fået en værdi på lige under 70 øre pr point? Nej, ville aldrig have råd til at fyre 80k af på sådan en flyvetur. Måske ville jeg betale 10k (og få det dårligt) og dermed have fået en værdi på 7,5 øre pr point :) (ekstremt eksempel, men samme gælder business class)
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe VIP medlem

    Beskeder:
    112
    "Synes godt om" modtaget:
    513
    Point:
    93
    Med 90,000 poeng får man en T/R til sonen North-Africa and Middle East i Business class.

    I den sonen finner man land som Mauritius, Seychellene, Ethiopia, Dubai osv.

    90,000 poeng til Mauritius med Austrian er en meget god deal.
     
    jtraveler, Christianbp17 og Henry "Synes godt om dette"
  11. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,597
    "Synes godt om" modtaget:
    26,648
    Point:
    113
    Eller lad personen du skal købe dem ad bestille rejsen for dig. Så slipper I for at skulle tænke på omkostningen ved at overføre.
     
    Christianbp17 og Henry "Synes godt om" dette.
  12. Christianbp17

    Christianbp17 VIP medlem

    Beskeder:
    97
    "Synes godt om" modtaget:
    272
    Point:
    53
    Forstår godt jeres tankegang om at det er klart det smarteste at bruge pointene på sælgers konto (min far) og derved slippe for gebyret fra SAS, men jeg skal desværre ikke bruge dem lige nu, derfor at det ikke den rigtige løsning.

    Ideen med at købe pointene var at komme nærmere mit mål om at købe en LH F billet til USA, men da det køb ligger længere ud i fremtiden må jeg vidst hellere vente, og optjene pointene på gammeldags maner.

    Takker mange gange for eksemplerne, det kan være svært at være så kreativ med brugen som i garvede point hajer er ;-)
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  13. asf

    asf VIP medlem

    Beskeder:
    826
    "Synes godt om" modtaget:
    1,930
    Point:
    93
    Synes at have hørt nogen have held med at bruge point fra flere forskellige konti til samme award-billet? Er da et forsøg værd, især når det er familie, og de stadig ikke har fikset familiekontoen hos Eurobonus :rolleyes:
     
    Christianbp17, jtraveler og Henry "Synes godt om dette"
  14. Kristian

    Kristian VIP medlem

    Beskeder:
    5,297
    "Synes godt om" modtaget:
    12,909
    Point:
    113
    På et tidspunkt i efteråret kommer "family pooling" måske det kan hjælpe med, at du in bruge dine point @Christianbp17
     
    asf, Christianbp17, Frequie og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side