Corona virus - og optjening af status

Poster i 'SAS | EUROBONUS' oprettet af Henry, 6/3/20.

  1. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Der har flere steder været en diskussion om konsekvensen af aflyste fly og optjeningen af status. Når fly aflyses, kommer man nok til at rejse mindre - og det kan betyde, at man ikke kan nå at optjene status inden optjeningsåret udløber. Men man kan også blive ombooket til et andet selskab.

    Så jeg ser 2 meget forskellige situationer:
    1. Flyet aflyses - og du kommer ikke ud på en rejse.
    2. Flyet aflyses, men du ombookes og rejser (måske med et andet selskab)
    ad 1. Du rejser ikke
    Her er situationen meget klar. Når du ikke rejser, så optjener du ikke point

    ad 2. SAS sender dig med et andet selskab (eksempelvis Finnair)
    Det betyder vel ikke så meget, for EuroBonus reglerne er:
    Point for annullerede fly: Hvis du uforskyldt overføres fra SAS til et andet flyselskab eller andre former for transport, kan du anmode om dine point for din oprindelige flyrejseplan. Kontakt venligst Member Service.
    Kilde: https://www.sas.dk/eurobonus/pointtabeller/

    Eller med andre ord: Du skal bare lade SAS ændre din billet. Du er helt sikker på at få dine EuroBonus point fra den originale billet.

    Er det også jeres opfattelse? Eller har jeg overset noget.
     
    Beaglen, Ulrik, GertrudSand og 3 andre "Synes godt om" dette.
  2. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN PENSIONISTEN EBD

    Beskeder:
    1,558
    "Synes godt om" modtaget:
    6,712
    Point:
    113
    Ja, sådan opfatter jeg også reglerne, men istedet for at ringe til SAS, så plejer jeg at skrive til : [email protected]
     
    Henry og Ulrik "Synes godt om" dette.
  3. MichaelK

    MichaelK Medlem

    Beskeder:
    30
    "Synes godt om" modtaget:
    51
    Point:
    18
    Jeg mister vist det guldkort i år grundet coronavirus, nu var jeg ellers nået til 3/10 af lifetime gold :(
     
    Ulrik, Henry og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  4. GertrudSand

    GertrudSand Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Ja.. det er sku noget ØV og Træls på godt jysk.. Jeg kommer måske til at miste mit EBD grundet vi er beordret til at arbejde hjemme og kunderne heller ikke vil se os mere.
    Måske hvis denne lande lock-down strækker sig over længere tid.. vi i fællesskab skal prøve at presse bla. SAS.?
     
    Ulrik, Henry, PENSIONISTEN og 2 andre "Synes godt om" dette.
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Der bliver nok også foræret færre guld- og sølvkort væk i den næste periode. Det ser ud til, at jeg ikke kommer til at genoptjene min EBD status - så der ryger i hvert fald et gave-guldkortet.
     
    PENSIONISTEN og GertrudSand "Synes godt om" dette.
  6. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,963
    Point:
    93
    Skønt, så bliver der måske ligefrem en ledig siddeplads i Guldstuen til dem, så rent faktisk har fløjet sig fortjent til et guldkort.
     
    Beaglen, Kermit, Henry og 1 anden person "Synes godt om dette".
  7. Ulrik

    Ulrik VIP medlem

    Beskeder:
    1,960
    "Synes godt om" modtaget:
    7,487
    Point:
    113
    Well, Guldstuen lukker
     
    DanielBahn, Henry, PENSIONISTEN og 1 anden person "Synes godt om dette".
  8. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Det er min opfattelse, at mange guldkort gives til familiemedlemmer, der ikke rejser særligt meget. Så de kommer måske kun i loungen et par enkelte gange om året.

    Men jeg gætter på, at prisen på guldkort stiger på det sorte marked.
     
    THammer "Synes godt om" dette.
  9. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Med al respekt:
    SAS er som alle andre firmaer nok rigeligt presset i denne tid - og med problemer der er større end levetid og generhvervelse af bonuskort. :(
     
    Ncbj, Offlyer og Henry "Synes godt om dette"
  10. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    Hvis folk mister deres status, er der jo ingen grund til at flyve med sas efter den her krise.. så mister de flere penge.
     
    Thorbjoern, THammer, Kenneth K og 1 anden person "Synes godt om dette".
  11. GertrudSand

    GertrudSand Medlem

    Beskeder:
    19
    "Synes godt om" modtaget:
    57
    Point:
    13
    Faktisk er nogle allerede begyndt at tænke over dette:
    https://insideflyer.dk/qatar-airway...forventer-at-andre-flyselskaber-foelger-trop/

    "Qatar Airways og deres medlemsprogram Privilege Club sætter nu et større tiltag i gang for at hjælpe deres medlemmer. Det er hjælp til selvhjælp, da Qatar Airways også på den måde sikre deres medlemmers loyalitet og kommende bookinger. Så det er en win-win for begge parter og noget vi forventer de fleste flyselskaber vil efterligne i den kommende tid."
     
    Thorbjoern, DanielBahn og THammer "Synes godt om dette"
  12. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Langt de fleste herinde har vel den højeste status i et (måske 2) selskaber. Alternativet bliver derfor at flyve med SAS uden guld/diamant status eller at flyve med et andet selskab, hvor man heller ikke har status. Så jeg går ud fra, at folk vil vælge selskab og rute ud fra rejsetidspunkt, rejsens længde og billettens pris.

    Jeg tror, de færreste vil fravælge SAS alene fordi de ikke har generhvervet status. Men jeg kan da ikke afvise, at nogle få tosser hellere vil fravælge en direkte rute med SAS fra København til Budapest og hellere vil rejse via Helsinki eller London :eek:
     
  13. Jeblin

    Jeblin VIP medlem

    Beskeder:
    866
    "Synes godt om" modtaget:
    2,544
    Point:
    93
    Har fået to mails i dag fra hotelkæder, hvor de eksplicit nævner, at de overvejer eller allerede har implementeret ændringer i reglerne for optjening af status (IHG, Hilton). Så tænker, at også flyselskaberne overvejer dette - måske ikke lige i dag, men på sigt.
     
    Henry "Synes godt om" dette.
  14. Erwin Lansing

    Erwin Lansing Skribent

    Beskeder:
    2,182
    "Synes godt om" modtaget:
    6,443
    Point:
    113
    GertrudSand, Thorbjoern, MaleneChristensen og 2 andre "Synes godt om" dette.
  15. DanielBahn

    DanielBahn VIP medlem

    Beskeder:
    613
    "Synes godt om" modtaget:
    1,679
    Point:
    93
    I dag er der jo flere der aktiv vælger en rute med sas, selvom den måske ikke er bedst, for at bibeholde status eller tjene ind til mere. Mileage runs er jo heller ikke en by i Rusland (eller jo, nogen gange måske) herinde, så der vil de også tabe penge.

    Hvis SAS og andre flyselskaber ikke ønsker at sikre deres medlemmers status, så tror jeg bare det er at tisse i bukserne.

    hos hotellerne er det anderledes og det er som regel noget nemmere at skifte hotelkæde end flyselskab, da de fleste byer indeholder mange forskellige hoteller med relativ ens standard. Det samme kan siges som biludlejningsfirmaerne som også har en direkte konkurrence 99 pct af stederne. Der virker det jo til, at flyselskaberne ser sig hævet over dem, og det tror jeg bare er dumt og kortsigtet.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, GertrudSand og 2 andre "Synes godt om" dette.
  16. jespersm

    jespersm VIP medlem

    Beskeder:
    657
    "Synes godt om" modtaget:
    1,963
    Point:
    93
    Med mindre du sidder med listen over guldkortejere, deres stamtræer og rejsemønster, er det vel kun gætværk fra din side? Jeg kan blot konstatere, at nogenlunde samtidig med at SAS gav muligheden for at forære at guldkort som et "diamant-gode", blev loungerne proppet op.
     
    Henrik Olsen, Ulrik og PENSIONISTEN "Synes godt om dette"
  17. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,379
    "Synes godt om" modtaget:
    12,757
    Point:
    113
    Jeg har desværre ikke en sådan database.

    Men rent logisk skulle guldkort jo ikke foræres til dem, der selv optjener det. Altså må dem, der har fået foræret et guldkort rejse mindre end dem, der selv har optjent det.

    Og så noget helt andet: Jeg kender ikke antallet af medlemmer, der har optjent guld- og diamant kort. Men jeg går ud fra, at antallet af diamant medlemmer er noget mindre end antallet af guld-medlemmer. Derfor tvivler jeg på, at antallet af modtagne guldkort alene kan forklare en stor stigning i antallet af personer i loungen.
     
    Henrik Olsen, Kenneth K, Nielspg og 2 andre "Synes godt om" dette.
  18. Kims

    Kims Aktivt medlem

    Beskeder:
    89
    "Synes godt om" modtaget:
    226
    Point:
    33
    Jeg mister mit diamantkort ved udgangen af mit optjeningsår 31.3. Skidt pyt. Jeg har ikke tænkt mig at ulejlige sas i 5 minutter med noget som helst i den retning. Guldkortet virker fint for mig det næste år. Indføres life time diamond indenfor de næste 5 år vil jeg dog nok få lidt blanke øjne til den tid.
     
    SophieHendriksen, Henrik Olsen, SebastianBruun og 2 andre "Synes godt om" dette.
  19. SebastianBruun

    SebastianBruun Persona non grata.

    Beskeder:
    2,069
    "Synes godt om" modtaget:
    4,833
    Point:
    113
    Nej, de har rigeligt at tænke på..
     
    Henry og Offlyer "Synes godt om" dette.
  20. Henrik Olsen

    Henrik Olsen co-founder Redaktør

    Beskeder:
    11,575
    "Synes godt om" modtaget:
    26,597
    Point:
    113
    Gætværk: LTD kommer vel som en naturlig ting. Men der er vel 4-5 år til den første kan blive det?
     
    Kenneth K og Henry "Synes godt om" dette.

Del denne side