Nysgerrighed

Poster i 'NYANKOMNE, VELKOMMEN' oprettet af Kejsersmølf, 12/5/16.

  1. Kejsersmølf

    Kejsersmølf Nyt medlem

    Beskeder:
    21
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Hej alle.

    Jeg har gået og tænkt over længere tid, hvordan får folk de mange rejser, til at passe ind i deres hverdag, med arbejde osv. Så det er altså mit spørgsmål til jer. Hvordan får i det hele til at passe sammen? jeg formoder de fleste af jer har et normalt arbejde, men så er det vel oftes noget forlænget weekend man er ude i? Jeg er også nysgerrig i at vide - Når man køber en rejse for sine bonus point, får man så stadig bonus point for den rejse? - Og hvilke sider bruger i oftes til køb af billetter?

    Ved godt det var en stor mundfuld, men har siddet og undret mig meget. Jeg gør lige nu brug af EuroBonus/Star Alliance, men har hverken penge eller tid til at rejse meget, da jeg lige pt. er 2 års gymnasieelev.:)
     
    Senest redigeret: 12/5/16
    Beaglen "Synes godt om" dette.
  2. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,284
    "Synes godt om" modtaget:
    6,860
    Point:
    113
    Den vil jeg godt svare på :) Jeg sidder nemlig lige nu i et mandag til fredag 9 til 17-arbejde og har ikke meget tid til at rejse. Det er en af årsagerne til at jeg har sagt op for at vende tilbage til mit tidligere arbejde.

    Der er der nemlig forskellige vagter, som typisk er på 10 timer. Der er ikke noget fast skema, så man kan f.eks. bede om fri fem dage i træk uden de store problemer. De 37 timer pr. uge skal nok blive brugt alligevel. Det giver meget stor frihed til at rejse.

    At jeg så samtidig er single, hjælper på det. Hvis der pludselig er en god deal, kan jeg beslutte mig hurtigt og bare bestille. Der er ingen kone og børn at tage hensyn til.

    Hvis du er gymnasieelev, er der selvfølgelig ikke så meget at gøre. Men for fa'n, med de lave priser, der er, kan man jo hurtigt komme en weekend til Prag, Budapest, Krakow eller Berlin. Flyturen kan vel gøres for 3-400 kroner og hotellerne i de byer er absolut overkommelige økonomisk. Jeg har tidligere brugt easyhotels.com, som er billigt og absolut ikke noget særligt. Men hvis man bare er på en oplevelsestur, skal man jo ikke bruge hele dagen på hotellet. Så en weekend for under 1.000 kroner er ikke umuligt.
     
    Beaglen, jefi99 og Kejsersmølf "Synes godt om dette"
  3. Kejsersmølf

    Kejsersmølf Nyt medlem

    Beskeder:
    21
    "Synes godt om" modtaget:
    5
    Point:
    3
    Okay! Det giver jo mening. Må jeg spørge hvad du arbejder med? - Nej tænkte også at kunne gøre det ind i mellem i en weekend, men pointen er også, at jeg skal tjene en okay sjat penge på turen. Kan dette også lade sig gøre? Hvilke hjemmesider bruger du oftes til køb af billetter da? - Jeg rejser frem og tilbage mellem København og Seattle 2 gange om året, så der får jeg allerede en del point ind, men kunne være rart med flere oven i hatten :). @Nicki Lolk Sørensen
     
  4. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    @Kejsersmølf
    Jeg går ud fra, at du gerne vil have et kort svar nu - fremfor en 500 siders rapport om 1½ år. For det skal vi nok komme op på, hvis du skal have et udtømmende svar.

    Først, så tror jeg, at flere af os herinde har et arbejde med rejseaktiviteter. Jeg selv har enten haft 120 - 140 rejsedage om året, eller været udstationeret. Mit problem har ikke været at finde tid til rejserne (for det er jo en del af arbejdstiden), men den usikkerhed, der tit har været om hvorvidt rejsen blev gennemført (rejser blev enten aflyst med kort varsel - eller kom ind i kalenderen med kort varsel). Jeg har sommetider taget et par private dage ekstra på en firmarejse - eller haft et stop-over på hjemrejsen i en lufthavn, hvor vi skulle mellemlande. Private rejser (inden for Europa) har ofte været forlængede week-ender.

    Jeg har ofte brugt nogle af søgesiderne til at finde rejserne (Travellink, Momondo o.l.), men ender oftest med at købe rejsen hos flyselskabet (og jo, jeg har oftest fløjet med SAS, Lufthansa (som også har billetter til Austrian og Swiss), LOT, Turkish, Czech Airlines og Aeroflot). Sommetider går jeg også ind på lufthavnens hjemmeside, for at se, hvilke selskaber, der flyver dertil - og derefter søge på flyselskabernes hjemmeside).

    For mig er "tid" vigtigere end penge. Derfor gider jeg ikke vente 12 timer i Frankfurt på næste forbindelse. Så hellere betale lidt (eller noget) mere, for at slippe med 2-3 timers ventetid.

    Jeg tror også, at du overvurderer prisen på rejser samt hvor megen tid, du skal bruge. Du kan sagtens nå meget på en week-end, når du har forberedt hjemmefra, hvad du vil lave på slutdestinationen.
     
    Beaglen, *flyer og Kejsersmølf "Synes godt om dette"
  5. Henry

    Henry VIP medlem

    Beskeder:
    6,405
    "Synes godt om" modtaget:
    12,825
    Point:
    113
    Jeg har aldrig fået bonuspoint for rejser hos SAS, Lufthansa eller Aeroflot, når disse udelukkende er betalt med bonuspoint.

    Jeg ved ikke, hvordan reglerne er for rejser, der er betalt med en kombination af bonuspoint og penge.

    Edit: Aeroflot sat ind
     
    Kejsersmølf "Synes godt om" dette.
  6. obs

    obs VIP medlem

    Beskeder:
    1,445
    "Synes godt om" modtaget:
    2,960
    Point:
    113
    Normale bonus-/award billetter får du ikke point for. Men hos flere selskaber, bl.a. SAS, er det muligt at købe en almindelig billet, med de regler og restriktioner der følger med den pågældende bookingklasse, og betale den med point. SAS kalder det "Bedste tilgængelighed" billetter. Denne type billet vil du få point for.

    Nogle af de sider som jeg plejer at bruge til at søge efter billetter:

    Google Flights: https://www.google.dk/flights/
    Hipmunk: www.hipmunk.com
     
    Kejsersmølf "Synes godt om" dette.
  7. Nicki Lolk Sørensen

    Nicki Lolk Sørensen VIP medlem

    Beskeder:
    2,284
    "Synes godt om" modtaget:
    6,860
    Point:
    113
    Nej, ikke hvis hele rejsen er betalt med bonuspoint. Hvis det er en opgradering eller billetten er betalt delvist med point, er der andre regler. Men de varierer vist fra selskab til selskab.

    Og ja, jeg glemte dag helt arbejdsrejserne. Dem bruger jeg også meget til at tage et par dage ekstra. F.eks. skal jeg til Dubai om en uges tid. Det er første gang jeg er i Mellemøsten, så der tager jeg et par dage ekstra til ferie.

    Jeg arbejder lige nu som projektleder hos et norsk firma, der sælger grafikløsninger til tv-stationer. Og til juli vender jeg tilbage til Danmark som tv-producer.

    Jo billigere du rejser, jo mindre opsparer du i point - det giver sig selv. Så hvis du hopper på en Ryanair-billet til 75 kroner eller en Norwegian-billet til 200 kroner, skal du ikke forvente at få noget igen. Dog giver Norwegian CashPoints svarende til 2% af billetprisen minus skatter og afgifter. Hvis du flyver meget med Norwegian, kan du dog opspare gratis bagage og fasttrack - noget der kan være en del penge værd.

    På hotel-siden er der mere at hente. Hvis du ikke rejser så meget - og det er på mange forskellige hoteller - kan du overveje hotels.com, der giver hver tiende overnatning gratis. Det kan du læse om her: https://insideflyer.dk/guide-til-hotels-com-welcome-rewards/ (programmet har siden ændret navn fra Welcome Rewards til hotels.com Rewards, men ellers er der vist ikke ændringer)

    Du skal nok over i noget med cashback på de små ture. F.eks. giver Dubli 5,6% på hotels.com og topcashback.com giver 7% - her er jeg sikker på at @jefi99 gerne kaster et affiliatelink ind, så han kan tjene lidt på det. Cashback kommer oveni point og andre bonusprogrammer.

    Jeg har egentlig ikke nogen præference. Det kommer an på, hvad jeg skal købe. Men jeg bruger tit Momondo som udgangspunkt og ser så, hvad det koster hos selve flyselskabet - hos Momondo er der tit ingen bagage med i prisen. Jeg er ikke så nervøs for at købe hos forskellige OTA'er, så længe jeg bare skal have en flybillet uden fleksibilitet og andet gejl.
     
    Beaglen, Henrik Olsen, Kejsersmølf og 1 anden person "Synes godt om dette".

Del denne side