Rejsebrev: Design din egen jorden rundt-billet med Star Alliance – del 2

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

I sidste indlæg kiggede vi nærmere på, hvad en jorden-rundt-billet indeholder. Desuden kom vi ind på, at det til tider kan være kringlet at få distancer, flyvninger og selvfølgelig prisen til at gå op i en højere enhed. I denne del vil jeg lægge sidste hånd på vores billet og vise, at det kan betale sig at være tålmodig.

Hvis I fulgte guiden fra del 1, kan I med fordel trykke her, indtaste reservationsnummeret og færdiggøre Jeres egen fiktive jorden rundt-billet.

Vælge dine lufthavne med omhu

Hvis vi skulle flyve mellem hvert land, som vi ville besøge, havde der ikke været nok flykuponer (forstår ikke!!) med Star Alliance. Derfor tænkte vi længe over, hvordan vi kunne skære antallet af flyvninger ned uden at fjerne rejsemål. Første stop på vores tur var Tanzania, og der valgte vi at flyve til Dar es Salaam, der lå tæt på Zanzibar og med mulighed for transport til resten af landet. Placeringen af Tanzania gjorde også, at vi havde flere miles til rådighed end havde vi fløjet til Sydafrika f.eks.

Videre mod Asien, hvor vi ville besøge Myanmar, Vietnam, Cambodia og Thailand, gik det hurtigt op for os, at vi kunne spare en masse flyvninger og miles ved kun at flyve til Bangkok. Vi kunne nemlig se, at fløj vi til Yangon i Myanmar, skulle vi alligevel mellemlande i Bangkok. Den thailandske hovedstad blev dermed vores knudepunkt for rundturen i Asien.

Fransk Polynesien ligger langt fra alt ude i midten af ingenting. Punktum. Og der var ikke noget smart knudepunkt i nærheden at flyve, eftersom det efterfølgende stop var Hawaii. Derfor tilføjede vi Papeete på Tahiti og sidenhen Honolulu på Hawaii-øen, Oahu.

Alle byerne forbundet.

Vores samlede milage begyndte at slippe op, og da vi ville tilføje La Paz i Bolivia, fik vi  fejlmeddelsen, at der nu ikke ville være nok miles til at nå hjem til København. Så blev vi måske nødt til at ændre rejsen i sin helhed? Kun ved at prøve os frem fandt vi ud af, at valgte vi Ecuadors hovedstad, Quito, var der miles nok. Til sidst valgte vi (det var jo egentlig london..?) København igen som endestation for vores jordomrejse.

Efterfølgende bliver man bedt om at udfylde nationalitet, vælge serviceklasse (economy, premium economy eller business class), antal børn og voksne. Book and Fly-værktøjet beregner herefter et prisoverslag, men pas på ikke at falde bag over, da prisen i sidste ende er afhængig af de specifikke selskaber, antal flyvninger og lufthavnskatter mm. (forstår ikke helt)

Vælg flyvninger

Næste step i processen er at vælge sine flyvninger. En efter en er det op til én selv at vælge tidspunkter og selskaber. Det skal dog bemærkes, at nogle forbindelser gør, at man ender med flere miles og/eller flyvninger, som kan umulligøre billetten inden for de fastsatte regler, og man kan derfor være nødslaget til at skulle vælge en andre datoer.

I datooversigten kan man se, hvilke dage der er direkte fly, flyvninger med forbindelser eller ingen tilgængelige flyafgange.

Til Dar es Salaam havde vi valget mellem Turkish Airlines med to flyvninger eller Ethiopian Airlines med tre flyvninger. Vi valgte sidstnævnte grundet ankomsttidspunkt ved frokosttid og ikke om natten – plus mulighed for at flyve med Airbus A350. (her har du jo london)

Efter valg af dato får man vist alle mulige flyvninger til næste stopover sorteret efter samlet rejsetid.

Mellem Tanzania og Thailand var den eneste tur med to flyvninger Ethiopian, så der var ikke så meget at rafle om.

Største udfordring var turen fra Thailand til Fransk Polynesien. Når vi valgte en dato, kom der kun muligheder frem med 4-5 flyvninger. Dvs. vi ville overstige det maksimale antal. Der gik lidt nørderi i den. Vi kiggede på tidsplaner og fandt frem til, hvornår Air New Zealand havde ugentlige afgange fra Auckland til Papeete. Derefter valgte vi så en afrejsedato fra Bangkok, hvor Thai Airways havde afgange, der passede med at nå forbindelsen i Auckland. Ved at vælge lige præcis den afrejsedato, kunne vi altså undgå de mange flyvninger. Systemet viser altså ikke altid alle muligheder, og man må nogle gange selv lave ekstraarbejde får at få det hele til at passe – hvilket nogengange er muligt.

Det så også umuligt ud at komme fra Papeete til Honolulu. Systemet kunne kun finde afgange med 3-5 flyvninger over Japan og USA. Men Air New Zealand havde jo direkte fly til Honolulu med mellemlanding i Auckland? Systemet har en fejl, hvis der er for lang tid mellem flyvningerne og viser derfor ikke denne mulighed. Vi tog en dyb indånding, gik tilbage og tilføjede Auckland som by mellem Papeete og Honolulu. Succes. Herefter kunne vi så vælge et fly til Auckland og et fly til Honolulu 14 timer senere. Noget af en omvej med to krydsninger af datolinjen.

Turen til Quito kunne gøres på flere måder – via Los Angeles, Houston, Panamah City m.fl. Distancerne og antallet af flyvninger var de samme. Fra Quito og til København, var korteste og hurtigste mulighed at flyve via Bogotá og London mod København med Avianca og SAS.

Prisjusteringer

Efter alt det hurlumhej landede vi på en pris på ca. kr. 36.000 pr. billet, som faktisk var langt over rejsebureauernes tilbud. I prisoversigten kunne vi se, at lufthavnsskatter og afgifter udgjorde 1/6 af prisen. Derfor testede vi, om prisen ville ændre sig, hvis vi valgte en anden startby.

Alle større europæiske byer blev prøvet før, at vi nåede frem til at London var billigst. Derudover prøvede vi også at se på resten af lufthavnene – om det f.eks. var billigere at flyve til Fransk Polynesien via Brisbane og Auckland end Sydney og Auckland. Ingen forskel. Et forsøg var også at vi kunne skære nogle destinationer fra for så at booke dem
ved siden af. Eksempelvis kunne vi flyve til Auckland på Star Alliance-billet og selv købe en returbillet til Papeete og dermed spare flyvninger og mileage. I vores tilfælde gav det ikke noget. Samtidig ville sådan en manøvre fjerne ønsket om fleksibilitet. Noget der virkede for os var, at vælge at flyve til en anden ecuadoriansk by, Guayachil, fremfor Quito. Det rykkede ikke ved milage eller antal flyvninger – lufthavnen havde simpelthen lavere skatter.

Endelig billet

Billetten endte med at koste kr. 31.500,- for 12 flyvninger. På sas.dk fandt vi enkeltbilletter til kr. 400,- for at flyve til London/Heathrow. Al korrespondance mht. madvalg, sæder sker gennem respektive selskaber. Hvis man ønsker at ændre sine flyvninger, foregår korrespondance med Star Alliance pr. email eller telefon, og de svarer prompte.

Til de nysgerrige EuroBonus-medlemmer får vi i alt indsat ca. 32.500 bonuspoint hver, kommer til at flyve med 9 forskellige flytyper og tilbagelægger omkring 62.000 kilometer. Billetten gælder et år frem – hvis nu rejselysten får en til at ville være længere tid et sted (og pengepungen) ikke slipper op.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *