Kommentar: Er ægteskabet Air France-KLM ved at ryge i vasken?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Air France og KLM opererer på mange områder som to selvstændige selskaber trods sammenlægningen for mange år siden. Coronakrisen har kun gjort kløften større.

Overskriften på kvartalsregnskabet for Air France – KLM Gruppen siger alt. I sommermånederne var der tegn på, at passagererne stille og rolig var ved at vende tilbage til flyene. Efter det er det kun gået ned ad bakken for flyselskaberne. Indtægterne i dette kvartal er nede med 67% og tabet løber op i 1 milliard Euro. Et lille lyspunkt er dog, at tabet er mindre end frygtet.

Alene KLM skal sige farvel til 5.000 medarbejdere, som er omkring 15% af hele medarbejderstaben. Direktøren sætter derfor i disse svære tider endnu mere pris på de tilbagevende medarbejdere:

Disse dårlige resultater afspejler bestemt ikke det fortsatte engagement fra KLM-medarbejderne, der trodser vanskelige arbejdsomstændigheder for at fortsætte med at servicere vores kunder. Det sætter jeg stor pris på og jeg respekterer deres indsats.

Pieter Elbers – CEO & President KLM

At stå sammen i svære tider

For at stå stærkere mod en øget konkurrence i starten af dette årtusinde, besluttede de hollandske og franske nationale flyselskaber at slå spalterne sammen i 2003. Det har givet mange fordele for selskaberne. Det kan være at kunne tilbyde fælles ruter, og dermed flere destinationer til passagerne, som de ikke kunne hver for sig.

På mange andre områder har selskaber dog arbejdet videre som to forskellige selskaber. Air France flyver primært Airbus, KLM primært Boeing. Selskaberne tilbyder forskellige serviceniveauer, f.eks. kan man fra Paris få et ægte Premium Economy Class på langruter, fra Amsterdam kun ekstra benplads i Economy Comfort.

Når man indgår i sådant et partnerskab, skal man selvfølgelig stå sammen. På den anden side skal der også være plads til at være sig selv. Sammen hver for sig, som man siger i disse tider. Men når krisen kradser bliver der hurtigt fokuseret på forskelligene fremfor lighederne.

Trouble in paradise

Størrelsesforholdet mellem selskaberne spiller naturligvis en rolle. Charles-de-Gaulle lufthavnen ved Paris har enda overhalet London Heathrow som største lufthavn i Europa i disse måneder. Hollænderne føler sig på mange områder overtrumfet af storebroren. I deres øjne er KLM bedre drevet og tjener bedre penge, mens franskmændene bare går og slås med fagforeninger og strejker. På den anden side mener franskmændende, at hollænderne har alt for meget indflydelse i gruppen i forhold til deres størrelse.

De to nationale flyselskaber og de store lufthavne ved Amsterdam og Paris er uden tvivl af afgørende økonomisk betydning for de to lande. Derfor heller ikke overraskende, at landenes regeringer, udover at være storaktionærer, også har en mening om hvordan luftfartgruppen drives. Tilbage i september, under forhandlingerne om støttepakken, udtalte den hollandske finansminister Wopke Hoekstra allerede om gruppen vil overleve krisen: “Det er ikke givet”. I et interview med BNN Bloomberg er turen nu kommet til den franske transportminister til at drysse salt i såret.

Air France-KLM isn’t quite a group, few of its operations are shared and the Dutch have lots of power. The question is what should we do and what we want to do together.

Frankrigs transportminister Jean-Baptiste Djebbari

En ting er dog sikker i disse usikre tider: vi lever i interessante tider. Også for Air France – KLM bliver det spændende at se, hvordan de kommer igennem krisen.

Billederne: Air France – KLM



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Must-have sommergadgets - op til 50% rabat.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *