Den skandinaviske luftfartskrig er i fuld gang

Sverige Flag

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der er noget i luften i Skandinavien og InsideFlyer følger sagen.

Luftfarten i Skandinavien har i snart 30 år været præget primært af Norwegian (oprindeligt grundlagt i 1993 og grundet corona-krisen været igennem en re-konstruktion) og SAS som de skandinaviske selskaber, der fløj folk ud i Europa fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm.

Tiderne er ændret og andre aktører er kommet på banen og den by, der er hårdest ramt af konkurrence må være Stockholm efter som 2 nye konkurrenter til SAS og Norwegian er kommet på banen.

Den ene konkurrent hedder Eurowings, der fra foråret 2022 placere 5 fly i den Svenske hovedstad. Den anden konkurrent hedder Ryanair, der har placeret 3 fly i den svenske hovedstad og masseekspanderet på blandt andet det svenske indenrigsmarked, som er netop SAS og Norwegians kerneforretning.

Både Ryanair og Eurowings giver derved SAS og Norwegian stor konkurrence på det skandinaviske hjemmemarked.

Læs mere her: InsideFlyer tester en af Ryanairs Intra-skandinaviske ruter

Hård konkurrence

Med baseåbningerne i Arlanda bliver der for SAS og Norwegians vedkommende udsigt til en massiv konkurrence som selskaberne aldrig har stået over for før.

Med ankomsterne fra Eurowings og Ryanair møder SAS og Norwegian et pres fra nogle af Europas største selskaber der vil ind og have en bid af kagen i Sverige. Denne bid af kagen vil for forbrugerne være en gave der får udsigt til billigere flybilletter men for flyselskaberne og den skandinaviske model vil det være et alvorligt knæk idet at Ryanair og EuroWings kommer ind med henholdsvis ingen overenskomst og en Tysk overenskomst som giver mulighed for at selskaberne kan operere på et bedre økonomisk grundlag end SAS og Norwegian desværre kan hamle op med.

Også konkurrence fra Finland

Foruden Ryanair og Eurowings der har gjort entré i Stockholm skal blikket også vendes imod Finland, hvor Finnair har åbnet langdistanceruter fra Stockholm Arlanda og til Bangkok og Phuket i Asien og Los Angeles, Miami og New York (JFK) i USA.

Finnair kan blive en alvorlig spiller på det svenske langdistance marked og dette kan gå udover en anden af SAS kerneforretninger som netop er langdistanceflyvning.

SAS har med tiden haft svært ved at starte langdistance ruter fra Stockholm og de fleste satsninger på nye langdistanceruter har SAS måtte flytte fra Stockholm og til primært København (for eksempel Hong Kong).

Tidligere forsøg på konkurrence i Oslo og nyt forsøg

Foruden den kommende luftkrig i Stockholm så blev der allerede taget hul på den skandinaviske krig i 2020 da Wizzair åbnede en base i Oslo Gardermoen. Wizzair gik således ind på den ene SAS og Norwegians vigtigste baser og kernemarkeder. Det skulle dog vise at nordmændene ikke var særlig tilfredse med det Ungarske lavprisselskab på trods af de lave priser selskabets entré førte med sig og denne base holdte ikke ret længe. Året 2021 gik og der kom ro på Situationen i Norge i en små 6 måneders tid inden det nystartede norske selskab Flyr startede op for operationerne fra Oslo og er efterhånden som månederne er gået er Flyr blevet en seriøs udfordre til Norwegian på lavprismarkedet i Norge.

Vender krigen tilbage til Oslo?

Måske holdte Wizzair ikke længe til det Norske marked trods en stor satsning netop på Oslo men faren er i Oslo heller ej forbi. Flyr viser tænder og har på det seneste ekspanderet ret så voldsomt med lavfrekvente nye ruter, men derudover oplever selskabet en enorm vækst og er på cirka 6 måneder gået fra at have 3 fly i August 2021 til i marts 2022 at have 7 fly. Af flytyper som Flyr råder over finder vi Boeing 737-800 og Boeing 737-8Max foruden flyene selskabet allerede råder over, har flyselskabet bestillinger på yderligere 5 Boeing 737-8Max.

Mulig Ryanair entré i Oslo

Foruden Flyr der viser fremgang i Oslo har vi også Ryanair. Ryanair er et selskab der i starten af November 2021 ansøgte om slots til at starte 8 nye ruter ud af Oslo. af disse slots skulle der blandt andet være tale om en rute til Arlanda og også København, basen blev i denne omgang ikke til noget idet at baseplanerne blev henlagt i starten af Februar 2022 men tiden må vise om ikke Ryanair får lyst til et større stykke af det lukrative skandinaviske marked og reelt åbner en base med ruter internt i Norge og eventuelt også åbner op på den skandinaviske triangel.

Hvad med København og det danske marked?

Intet har hidtil tydet på at der har været reelle baseplaner i København fra hverken EuroWings eller Ryanair. Dette skyldes blandt andet at Danmark har et relativt lille indenrigsmarked i forhold til Danmarks nordiske naboer. Det danske indenrigsmarked beflyves i dag hovedsageligt af turboprop fly og dette viser tydligt at det danske indenrigsmarked er et lille marked at betjene. Den eneste rute som i Danmark vil kunne forsvares at have en jævn konkurrence mellem flere aktører for at holde priserne nogenlunde nede er ruten mellem København og Aalborg. København-Aalborg er foruden at være den største indenrigsrute i Danmark også den eneste af de danske indenrigsruter der flyves med andet end Turbopropfly. København-Aalborg er en rute der i Danmark vil svare til en mindre Indenrigsrute i eksempelvis Norge hvor der på årsbasis alene på Oslo-Trondheim ruten fløj 2,106,440 passagerer i 2019 før Covid-19’s ankomst der vendte op og ned på hele branchen som vi kender den. Med hensyn til Ryanair skal det nævnes at selskabet beflyver 24 ruter fra Københavns lufthavn og flere gange har haft baseplaner men disse er ligeledes flere gange blevet droppet grundet danske krav om overenskomster.

Læs mere her: Debat om blodbadet i Skandinavien kan findes her



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *